Kouzlo jménem prezentér

To, že byznys okolo prezentací je více než zajímavý, asi není třeba nikomu zdůrazňovat. Projektory, velké plazmy, velká LCD, plátna, vybavení pro stmívání místnosti atd. To všechno představuje slušnou a dlouhodobě ziskovou obchodní příležitost.

Kouzlo jménem prezentér



V České republice však, a není mi zcela úplně zřejmé proč, je z této kategorie vyloučena jedna z nejklíčovějších a zároveň nejlevnějších položek – prezentéry. Přitom právě prezentér má významný vliv na výsledný efekt celé prezentace.

Prezentér je de facto jen primitivní bezdrátové ovládání k notebooku, které umí nahradit tlačítka PageUp, PageDown a F5. Některé prezentéry pak přidávají i některá další tlačítka, zejména pak to pro zatemnění obrazu, které však nefunguje se všemi verzemi software.

Součástí dobrého prezentéru by mělo být také laserové ukazovátko, které zejména při prezentacích na plátno bývá často využívaným doplňkem. Nejlepší prezentéry obsahují také jednoduché digitální hodiny, které odpočítávají přednastavený čas do konce prezentace, vibrační upozornění na blížící se konec prezentace a v neposlední řadě také grafické znázornění uplynulého času, které letmým pohledem prezentujícímu napoví, že se nachází třeba v polovině vytyčeného času.

Prezentéry mohou s notebookem komunikovat prostřednictvím energeticky poněkud náročného Bluetooth, anebo s využitím vlastního vysílače operujícího obvykle v ISM frekvenčním pásmu 2,4 GHz. Celkově vzato – není to žádná věda, výroba stojí pár korun, ale něco podobného se prodá řádově za stovky až tisíce. Prostor pro marže je zde tedy celkem slušný – jak pro výrobce, tak pro resellera.

Podobně jako v případě multifunkčních dálkových ovládání, tak i v oblasti prezentérů je trh pevně rozdělen ve prospěch jediného výrobce, který určuje jeho směr (pokud se tedy tak vývoj na neuvěřitelně rigidním a pomalém trhu prezentérů dá nazvat). Kromě něj existuje i řada levných a funkčně i designově slabších noname alternativ a jedna alternativa v podobě multifunkční bezdrátové myši.

Jak prodat prezentér?

Celkově vzato – držet skladem všechny druhy prezentérů na našem trhu není nijak finančně ani prostorově náročné. O to náročnější je však prezentér prodat. Nejedna velká firma totiž i při důležitých prezentacích za účasti představenstva používá ono pověstné: „poprosím další slide,“ což vypadá ještě trapněji a více amatérsky, než kdyby dotyčný došel k notebooku a prostě plácnul do mezerníku.

Poptávku tak bude třeba podpořit, neřku-li vytvářet. Na druhou stranu reselleři, kteří se už nyní specializují na prezentační techniku, určitě nic nezkazí tím, když vedle kufříků a lamp nabídnou zejména k dražším projektorům jako doplňkové zboží také prezentéry. Ty s cenou maximálně okolo dvou tisíc korun včetně DPH totiž tvoří jen zanedbatelnou položku na celkovém účtu za prezentační techniku. Ano je to tak, prezentéry se pravděpodobně nejlépe prodají ve formě „příslušenství,“ kde si jich zákazníci, kteří mnohdy ani netuší, že něco podobného existuje a kde to sehnat, lépe všimnou.

 


 

Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.







Komentáře