Podle zprávy z minulého týdne uvede Microsoft již za necelých pět týdnů novou verzi Windows .
Datum 30. září uvedl Tom Warren ze serveru The Verge, přičemž mu informaci měly poskytnout „zdroje seznámené s plány Microsoftu“. Warren dodal, že Microsoft bude v ten den, jedná se o úterý, pořádat tiskovou konferenci na představení nové edice.
Dříve různé zprávy uváděly, že Microsoft vydá „technický náhled“ Tresholdu, což je kódové označení pro příští Windows, na konci září, nebo počátkem listopadu. Většina komentátorů předběhla marketing Microsoftu a nazývá nadcházející verzi Windows 9.
Není jisté, zda bude „předpremiéra“ dostupná všem uživatelům Windows, nebo jen menšímu okruhu vývojářů.
Pokud budeme předpokládat, že datum 30. 9. je správné – a i kdyby nebylo, není důvod pochybovat, že skutečný termín přijde nedlouho před ním nebo po něm – půjde o potvrzení trendu, který začal v říjnu 2012 uvedením Windows 8: Microsoft zrychlil vydávání nových verzí svého operačního systému.
Konec velkých aktualizací...
Microsoft již slíbil, že v budoucnosti Internet Exploreru (IE) i Windows se již nepočítá s velkými aktualizacemi. Místo nahromadění většího počtu změn a nových vlastností a jejich vydání naráz chce Microsoft svým zákazníků posílat menší aktualizace průběžně, ve chvíli, kdy budou připraveny k vypuštění.
Totéž bude platit i pro Treshold, alias Windows 9. Tato edice bude zahrnovat nástroj pro aktualizace na jedno kliknutí, a přinejmenším během testovacího období – ale pravděpodobně i po ostrém startu – bude obnovována každý měsíc prostřednictvím nového mechanismu, který uživatelům umožní přejít na nejnovější verzi bez nutnosti instalace případně vynechaných aktualizací.
Tento nástroj rovněž odstraní současnou situaci, kdy je prakticky nutno systém přeinstalovat. Tento mechanismus údajně nemá být postaven na Windows Update, které používají IE a Windows 8.1 pro přijímání pravidelných aktualizací.
Změny ukazují na nové Windows a na nový Microsoft, který dává přednost rychlosti dodání nových vlastností před milníky, které v minulosti stimulovaly prodej PC.
... a konec velkých milníků
Tyto milníky - Windows 95, Windows XP a nejnověji Windows 7 – přitom byly zásadní součástí strategie OEM výrobců. Tyto firmy, kdysi Compaq nebo Gateway, dnes například Lenovo, Hewlett-Packard nebo Dell, vždy spoléhaly na nové Windows jako na jiskru, která zažehne vyšší poptávku po počítačích.
Většina současné nespokojenosti OEM firem s Microsoftem, zhmotněná v jejich experimentování s Chrome OS jako alternativou k Windows, pramení právě z toho, že Windows 8 příliš velkou poptávku nezažehly.
Prodej spojený s novými edicemi Windows vždy spoléhal na něco velkého. Velké změny, vlastnosti, které cílily na nový hardware, velký nárůst hardwarových požadavků, velké ambice. Ale pokud budou Windows 9 posledním takovým milníkem, nebo ještě pravděpodobněji první edicí po posledním takovém milníku – což by byly Windows 8 – pak OEM výrobce čeká budoucnost bez velkých změn, na které byli dosud zvyklí.
„Dějiny řady Windows mají podobu vcelku jednoduchého cyklu,“ uvedl v jednom rozhovoru Tim Bajarin, analytik společnosti Creative Strategies. „Microsoft vydal každé tři nebo čtyři roky zásadní novinku, která přišla ve stejnou chvíli, kdy dosluhovaly starší stroje. To bylo to, co spustilo další cyklus, lépe řečeno další fázi růstu prodeje osobních počítačů.“
Jenže pokud tu bude drobný potůček neustálých změn a vylepšení, kde bude místo pro nějakou velkou novinku? Není možné, aby obojí, tedy neustálé a malé spolu s občasnými a velkými, mohlo existovat naráz, aniž by v Redmontu zásadně navýšili počty vývojářů. S omezeným počtem lidí nemůže Microsoft vytvářet průběžná vylepšení a zároveň „syslit“ jiné novinky pro vydávání zcela nové edice jednou za tři roky, jako to dělal doposud.
CEO Microsoftu Satya Nadella to už implicitně potvrdil. Ve svém nedávném e-mailu zaměstnancům i ve zprávě o masivním propouštění zdůraznil efektivitu a slíbil štíhlejší týmy a vyšší rychlost.
„Každý tým napříč Microsoftem musí najít cestu ke zjednodušení a pracovat rychleji a efektivněji,“ napsal Nadella ve svém poselství. „Zlepšíme tok informací a nápadů tím, že provedeme kroky vedoucí ke zeštíhlení organizace a obchodních procesů.“
Ne, to rozhodně nezní jako slova CEO, který plánuje najmout armádu nových inženýrů pro Windows.
Navíc, ve svém oznámení propouštění Nadella znovu zdůraznil rychlost: „Staneme se hbitějšími a rychlejšími.“
Nová výzva pro OEM
Bez velkých novinek v rodině Windows bude pro OEM výrobce (a resellery) o to těžší prodávat nová PC. Zejména v situaci, kdy, jak uvádí IDC, trh od vrcholu v roce 2011 již devět kvartálů po sobě klesá a tento trend zřejmě bude pokračovat až do konce roku 2014.
„Jako analytik se dívám na trendy v segmentu a tvrdím, že historie se již nemusí opakovat,“ uvedl Tim Bajarin. „Soudím, že se OEM výrobci musejí zamyslet nad tím, jestli bude dřívější model fungovat v kontextu této nové frekvence vydávání aktualizací."
Bajarin odmítl spekulovat o výši ztrát, které nová strategie ohledně Windows přinese OEM výrobcům a celému trhu PC, neboť je to podle něj v současnosti neodhadnutelné. Je však přesvědčen, že vliv to mít bude.
Bajarin zmínil ještě jeden faktor, který může mít vliv na budoucí prodej osobních počítačů: pověsti o tom, že Microsoft udělá z Tresholdu/Windows 9 bezplatnou aktualizaci pro uživatele Windows 8 a možná i Windows 7.
Ve svém článku zveřejněném minulý týden na Tech.pinions (placený vstup), Bajarin argumentuje, že nové Windows zdarma by „ve skutečnosti povzbudily uživatele, aby si ještě ponechali své současné PC, pokud by toto nebylo již skutečně staré, neboť by neviděli důvod pro koupi nového.“
„Bezplatná nová verze je dvojsečná zbraň,“ uvedl Bajarin v rozhovoru. „Mohla by být ku prospěchu Microsoftu, který by mohl říci vývojářům: 'Máme 300 milionů PC, která budou aktualizována, a zároveň pracujeme na tom, aby bylo směšně snadné provádět další aktualizace.' Zároveň se ale bojím, že takové bezplatná aktualizace by nebyla považována za novou verzi a spotřebitelé by ji proto nepoptávali."
Marné očekávání růstu?
To by mohlo nejen zničit poselství Microsoftu vývojářům, slibující jim méně roztříštěnou cílovou skupinu – Microsoft se ostatně již jednou spálil, když tento argument použil v roce 2012 a následně sledoval, jak Windows 8 v tomto ohledu selhávají – ale i zaříznout budoucí prodeje PC.
„Windows 7 vyšly v době, kdy průmysl i ekonomika procházely těžkým obdobím,“ poznamenal Bajarin. „Korporace prodloužily cykly obnovy zařízení na pět až šest let, a řada spotřebitelů udělala totéž, když si pořizovali nové počítače za tři, čtyři a někteří dokonce i za pět let.“
Bajarin uvedl, že bezplatné a časté akualizace a nové verze Windows mohou tyto cykly ještě více natáhnout, což by uhasilo naděje OEM výrobců, že propad PC trhu již zpomaluje a záhy se vrátí růst.
„Musíme si uvědomit, že přestože letos zaznamenáváme růst, celkově jsme pořád tři procenta v mínusu,“ uvedl Bajarin. „Pro příští rok se doufalo, že Windows 9 vytáhnou trh z červených čísel. Já si ale nejsem jistý, zda k tomu skutečně dojde.“
Autor je redaktor amerického Computerworldu.
Zdroj: IDG News Service