Když přijde „mediální krize“

Zažíváme skutečně krizi nebo vystřízlivění? Zástupce IT resellerské společnosti komentuje změny chování českých zákazníků i dodavatelů.

Když přijde „mediální krize“



V novinách neustále čteme o klesajícím HDP České republiky, slyšíme o klesající spotřebě domácností. Jenže, reálná čísla tak katastrofální rozhodně nejsou. V krizovém roce 2008 byl růst HDP v ČR na úrovni 3,1 %, stejně jako v roce 2001.

Ano, v roce 2009 skutečně došlo k meziročnímu poklesu HDP, a to o 4,5 %. Ale v letech 2010 a 2011 se dostavil opětovný růst. Nejprve 2,5 % (o 0,4 % více než v roce 2002) a pak o něco mírnější růst 1,9 % (o 0,2 % více než v roce 1999). A hovořil snad někdy někdo v letech 1999 a 2002 o hospodářské krizi v České republice?

Mohu zodpovědně říct, že to, co na vlastní oči vídám v českých firmách, rozhodně není krize. Spíše naopak. Firmy si moc dobře uvědomily, že nemusí být vždycky tak dobře jako v předkrizových letech, kdy HDP meziročně rostlo třeba až o 7 %.

Krize, která tu reálně byla v roce 2009, přinesla nový způsob myšlení. Na ten jsme navázali i my s naší firmou, která vznikla právě v onom jediném krizovém roce 2009. Stejně jako ostatní firmy v posledních letech, i my náklady striktně držíme pod kontrolou a kontrolujeme co, za kolik a proč se do firmy kupuje i to, jestli fungujeme tak efektivně, jak bychom mohli.

Neděláme to však kvůli nějaké krizi ale kvůli tomu, že je to tak správně. Všechny firmy, včetně naší, také racionalizují i na výnosové straně. Striktně hlídají platební morálku svých zákazníků, kladou větší důraz na sledování výnosnosti jednotlivých produktů, služeb, zakázek i klientů a konečně také kladou větší důraz na diverzifikaci rizik i samotného portfolia.

Je tohle však špatně? Je tohle ta krize – když firmy začínají fungovat racionálně a minimalizují rizika spojená s podnikáním? Ne. Ve skutečnosti by se krizí dalo nazvat to, jak naše firmy fungovaly v 90. letech minulého století, což si sám velmi dobře pamatuji. Byla to doba plýtvání, neobchodu (zákazníků bylo přeci dost) a nesystémového rozhodování. Ale tato krize je naštěstí pryč a ano, pár podobně fungujících firem ji skutečně nepřežilo.


 

Autor je vrcholovým manažerem, který založil a vybudoval několik úspěšných firem ve vysoce konkurenční oblasti ICT. Má za sebou více než deset let zkušeností s řízením IT společností. Kontaktovat jej můžete na rpaskovsky@wbi.cz.








Úvodní foto: WBI

Komentáře