Když e-shopy nestačí

Poměrně nenápadně se od letošního roku objevuje na trhu nový fenomén B2C prodeje přes aukční síně. Z prodejního nástroje se vyvíjí nový kanál a největší hráči na trhu nezůstávají pozadu.

Když e-shopy nestačí



Aukčním síním se v České republice docela daří, tedy rozhodně té největší. Dokázala využít soutěživé povahy a podnikavých nálad internetových uživatelů a její základna nakupujících i prodejců se úspěšně rozrostla.

Prvotní předpoklad úspěchu byl jednoduchý a velmi podobný internetovým obchodům – zboží je zde levnější. Ačkoliv z počátku nízkou cenu vyvažoval „bazarový prodej“ použitých či nových produktů bez záruky (případně s dobíhající lhůtou), v posledních letech se situace začala měnit.

Jednou z variant prodeje v internetové aukci je stanovení pevné ceny bez možnosti smlouvání, respektive přihazování. Toho zprvu využívali například běžní uživatelé pro oslovení zájemců vedle internetových bazarů, když se nemínili s kupujícím dohadovat o ceně.

Z C2C na B2C

S rostoucím zájmem veřejnosti a médií, a tím pádem i narůstající uživatelskou základnou, se začaly na on-line aukčních síních objevovat také tradiční menší prodejci. Někteří aukčním portálem suplovali e-shopy ke svým kamenným prodejnám, jiní zase využili možnosti oslovit větší masu zákazníků, než byli schopni na vlastním internetovém obchodu. Svou roli aukční síně sehrávají i při potřebě vyčištění skladu od nadbytečného zboží, kdy prodejci nechtějí prozatím výrazněji hýbat s cenou ve vlastním obchodě.

Aktuálně uvádí největší aukční portál Aukro.cz 2 221 933 registrovaných uživatelů. Kolik z nich je aktivních, se mi zjistit nepodařilo, ale podle NetMonitoru dosahuje počet unikátních návštěvníků z ČR za minulý měsíc 1,67 milionu. Slušná skupina potenciálních zákazníků k oslovení, nemyslíte?

Aukční síň se snaží profesionální prodejce (podnikatele) nalákat na zlepšování služeb a programu. Po třinácti měsících otevření aukcí pro B2C prodejce tvořil jejich kusový obrat přibližně pětinu všech prodejů na Aukro.cz. V současné době je na největším aukčním portále registrováno přibližně 7 500 profesionálních prodejců a podíl jejich prodejů bude ještě vyšší. Portál pro ně připravuje nový garanční program, ve kterém budou ti nejlepší po splnění podmínek (sortiment zboží, rychlost jeho dodání a mnohé další) moci získat certifikaci, a tím i další důvěru a zájem nakupujících zákazníků.

Příležitost vidí i největší hráči

Vzhledem k rostoucímu počtu uživatelů a zvyšující se úrovni služeb není zájem B2C prodejců o tento prodejní nástroj až tak překvapivý. V letošním roce se však na Aukro.cz objevili i hráči z oblasti retailu, kteří provozují vlastní internetové obchody, a od minulého týdne na něj vstoupil také největší e-tailer v České republice.

Tzv. co-brand spolupráci, ve které Aukro.cz  nabízí spolu s největšími resellery svým uživatelům originální a značkové zboží za pevné ceny, zatím zaměřilo na spotřební elektroniku a sportovní oblečení. Aukční portál již prohlásil, že v rámci nové strategie zařadí mezi C2C nabídku také B2C prodej a jednou z možností, jak jej posílit, vidí právě v co-brand kooperaci a společné propagaci.

Objevuje se tedy zcela nový fenomén. Po konkurenčním a především cenovém souboji malých prodejců s retaily se reselleři přesunuli na internet, kde se pak situace do určité míry opakovala.  Mezi e-shopy se v průběhu let vypracovaly nejsilnější e-taily, které dnes ukusují největší část trhu. Na jednu stranu se trh rozděluje, na druhou stranu se nejpodnikavější prodejci snaží proniknout do všech nových kanálů a internetové aukce nebudou výjimkou.

Jaká je budoucnost tohoto kanálu, se ukáže v dalších měsících. Jednu věc však předpokládat lze. Pokud se při stále klesajících maržích na hardwaru postaví mezi prodejce IT a spotřební elektroniky a zákazníka další subjekt, který si spolkne provizi za zprostředkování, vzniká zde prostor pouze pro vybrané kategorie zboží.







Komentáře