Kdyby Oracle koupil RIM

Když Larry Ellison jednou řekl: „Dřív jsem přemýšlel. Nyní čtu Economist,“ přisoudil magazínu status a prestiž, která změnila způsob, jakým o něm všichni přemýšleli. Teď si představte, co by dokázal udělat s BlackBerry nebo Playbookem.

Kdyby Oracle koupil RIM



Mezi řadou problesknuvších odhalení, která vyšla na povrch při soudním řízení mezi společnostmi Oracle a Google, se objevilo i přiznání, že Oracle zvažoval nákup firmy Research In Motion (a také Palm) s cílem proniknout na trh chytrých telefonů.

Larry Ellison uvedl, že Oracle, který obvinil Google z krádeže duševního vlastnictví, aby vytvořil OS Android, se rozhodl RIM nekoupit proto, že byl moc drahý a Palm zase postrádal konkurenceschopnost. Pamatuju si však, že jsem byl v místnosti s Ellisonem, když řekl, že BEA je příliš drahá. To Oracle neodradilo od toho, aby ji koupil o tři roky později.

Jak by RIM vlastněný Oraclem vypadal? Pravděpodobně podstatně jinak než dnes, kdy jeho pověst ničí málo úspěšný produkt, řada PR omylů, změna top managementu a řada dalších problémů. Oracle měl pravděpodobně o RIM zájem před pár lety, kdy se BlackBerry orientovalo, podobně jako jeho software, pouze na byznys klienty.

Stejně jako šel Apple na trh chytrých telefonů cestou proprietárního přístupu s vlastním zařízením, operačním systémem a ekosystémem aplikací, do něhož se jen obtížně dostávají třetí strany, mohl Oracle zdvojnásobit pozici v korporátním sektoru silnou kombinací databáze, aplikací a smartphonů.

Převzetí Oraclem by samozřejmě RIM neochránilo před současnými problémy. Stejně tak by pravděpodobně došlo k odchodu výkonného managementu (Jim Balsillie by transformaci nikdy nepřežil) a konzumerizace IT by donutila Oracle dělat typ marketingu, se kterým nemá žádné zkušenosti.

Oracle by nedokázal udělat z BlackBerry nebo PlayBooku jakkoliv víc „cool“ zařízení, než jsou iPhone nebo iPad. Ellisonův tým by však mohl udělat něco jiného: ukázat, že aplikace jsou důležitější než telefon. I obrázky Oracle Fusion Tap, které se nedávno ukázaly na internetu, ukazují působivý pokus o vytvoření snadno použitelného uživatelského prostředí pro komplexní podnikové aplikace v mobilních zařízeních. Při všech řečech RIM o tak zvaných SuperApps právě Oracle je ten, kdo by mohl přinést perfektní podnikové aplikace v mobilech. Ty by pak apelovaly na instalovanou bázi CIO a IT manažerů, které by Oracle získal prostřednictvím akvizice RIM.

PlayBook by se pod Oraclem mohl proměnit ve WorkBook, což sice zní míň sexy, ale rezonuje podstatně výrazněji. Navíc by to odlišilo RIM od Apple. Možná je jedno, že Oracle nakonec RIM nekoupil. Na čem spíš záleží je to, že se RIM začal chovat, jako by to udělal.


Autor působí jako šéfredaktor kanadského CIO Businessworldu.







Komentáře