Jak dostat hifi do českých obýváků?

Kvalitní poslech hudby je v českých domácnostech již po dvě desítky spjat s tzv. hifi věží. Ačkoliv původní význam této zkratky High Fidelity znamená v překladu vysoká věrnost, k té má hudba v českých domácnostech velice daleko.

Jak dostat hifi do českých obýváků?



O věrné hudební podání se zde totiž starají obvykle mikrověže a minivěže s cenou do sedmi tisíc korun. Aktuálním hitem jsou přitom „vychytávky" jako integrované DVB-T tunery, které jsou vcelku dobré pro poslech takto u nás nestandardně šířeného rozhlasového vysílání, ale ve skutečnosti se používají ke sledování televize na miniaturních 7" LCD té nejhorší kvality. Situace je o to zajímavější, že cena o řád kvalitnějších 5+0 a 5+1 sestav nebývá o mnoho vyšší, zejména pak při kombinaci s receiverem a zesilovačem v jedné osobě integrovaným do DVD přehrávače. Proč ale lidé dávají přednost raději minivěži a DVD přehrávači než tomuto o řád lepšímu řešení, neřku-li pak kvalitní audio sestavě?

Proč ne lepší?

Odpovědí není ani kupodivu tak cena, která je u prvních dvou zmiňovaných řešení velice podobná, ale něco zcela jiného. Jsou to jednak stále ještě malé povědomí o existenci těchto řešení, jednak často velice problematická instalace zadních reproduktorů (která nahrává rozvoji trhu se zvukovými projektory všude na světě) a v neposlední řadě také zcela mylná představa o tom, že čím větší reproduktory, tím kvalitnější zvuk. Češi navíc své finanční prostředky raději investují do o číslo většího televizoru, a to dělají špatně.

Zvuk totiž má podstatně větší vliv na prožitek ze sledovaného pořadu či poslouchané hudby. Ale platí to jen v jednom jediném případě - když zvuková aparatura je reálně (nikoliv tedy jen papírově) schopná generovat zvuky s frekvencí pod 100 Hz respektive raději 60 Hz. Ano, tušíte správně, klíčem k prodeji zvukových aparatur je subwoofer. Ostatně ne nadarmo zákazníci mnohem raději sahají po mikrověžích s obrovskou samolepkou „SuperBass," „Bass Boost," „Xtra Bass System" apod. Infrazvuk totiž nevnímá lidský organismus sluchovým ústrojím, nýbrž endokrinními žlázami. To je mimo jiné důvod, proč je subwoofer vždy jen jeden a proč je naprosto jedno, kde je v poslechové místnosti umístěn.

Endokrinní žlázy neboli žlázy s vnitřní sekrecí tvoří podstatnou součást tzv. neurohumorálního řízení organismu. Jinak řečeno, vytvářejí desítky hormonů, které mají přímý vliv na činnost mozku (zejména tedy hypofýzy a hypotalamu) i celého organismu. Jednou z těchto žláz jsou navíc také nadledvinky produkující velice důležitý a známý hormon (nor)adrenalin. Při sledování akčního filmu tak infrazvuk neboli mechanické chvění částic vzduchu, projde břišní stěnou a rozechvěje (mimo jiné) nadledvinky, které zareagují tvorbou příslušného hormonu.

Prodávejte emoce

Divákovi se tak v krvi objeví stejný hormon, byť v menším množství, jako by byl v dané scéně přítomen. Výstřely, nárazy či další hluboké zvuky tedy spustí v krevním řečišti hormonální party, která diváka vtáhne do děje. A v tu chvíli je vcelku jedno, zda sleduje 32" nebo 52" LCD či zda je obraz ve Full HD anebo jen v prapodivné kvalitě ze staženého DVD Ripu. Jak totiž prokázala měření prováděná již před desítkami let na pražském ČVUT, tak vnímání kvality obrazu je totiž přímo závislé na emocionálním naladění člověka. Divák, který má emocionální vztah k zobrazované scéně (např. naturální záběry z dopravní nehody), přestává vnímat nedostatky v obraze a je přesvědčen, že i nekvalitní obraz má v danou chvíli špičkovou kvalitu. Právě subwoofer a kvalitní zvuková aparatura přitom tyto emoce, díky vytvoření hormonálního koktejlu, dokáže významně podpořit.

Jak tedy dostat hifi do českých obýváků? Opět je nejlepší osobní prožitek. Umožněte zákazníkovi ochutnat, byť i levného zvuku ze sestavy se subwooferem. Zákazník, který bude mít možnost okusit na vlastní kůži pocity způsobené infrazvukem, velice rychle změní názor na kvalitu zvuku poskytovaného „šumítky" přítomnými v televizi i „pseudohifi" věžemi. Navíc je třeba mu vysvětlit, že i 5+1 sestavy je možné velice dobře používat v konfiguraci bez zadních reproduktorů. Koneckonců, konfiguraci 3+1 si může v prodejně také snadno vyzkoušet.

Jak tedy dostat hifi do českých obýváků? Ukažte zákazníkovi, že 5+1 sestavy nejsou vůbec drahou záležitostí, udělejte mu nabídku v jeho cenové relaci. Zdůrazněte význam zvuku pro celkový prožitek, ubezpečte zákazníka, že i bez zadních reproduktorů mu AV sestava zajistí zvuk, o kterém si může z mikrověže nebo nedej bože televize nechat jen zdát. Vysvětlete zákazníkovi, že ne vždy záleží jen na velikosti a že „Virtual Dolby Surround, XBS," a kdesi cosi přilepeného na každé druhé televizi a mikrověži se nedá s 5+1 sestavou ani vzdáleně srovnávat. A hlavně, přesvědčte ho poslechem!







Komentáře