Jak broadline distribuce hodnotí vývoj trhu a příležitosti pro rok 2017?

V anketní otázce jsme se ptali broadline distributorů na zhodnocení loňského roku a na výhled pro ten letošní.

Jak broadline distribuce hodnotí vývoj trhu a příležitosti pro rok 2017?



  1. Jak hodnotíte vývoj a stav ICT distribučního trhu v roce 2016 včetně vánoční sezóny?
  2. Co považujete ve svém byznysu a u resellerů za největší výzvy a hrozby roku 2017?

 

David Petrovič, obchodní ředitel, 100Mega Distribution

1. Rok pro nás skončil meziročním nárůstem, kdy nejvíce stoupl segment e-tailu a retailu. Vydařená byla zejména druhá polovina roku, kde byla znát silná ekonomická situace doprovázená větší poptávkou. Z pohledu produktů se nám nejvíce dařilo v noteboocích, monitorech a počítačích.

2. Předpokládáme, že bude pokračovat ekonomický růst, klesat nezaměstnanost, což může být na jedné straně příležitost,  ale může to přinést i nedostatek kvalitních lidí v našem oboru. Uvidíme, jak bude pokračovat druhá vlna EET.

 

Petr Vaněk, obchodní ředitel, AT Computers

1. Loňský rok byl v distribučním trhu poznamenán mnoha faktory – v první polovině roku dozvuk z přeskladnění on-line a retail kanálu produkty s OS Win with Bing, dále absencí větších dealů. Ve druhém pololetí došlo k radikální změně chování některých výrobců, ukončení jejich tlaku na sell-in a postupnému „vyčištění“ skladové zásoby u resellerů. Konec roku tedy, hlavně z důvodů změny strategie některých významných výrobců, zaznamenal v distribučním trhu IT po dlouhé době pokles.

2. Budeme se snažit posunout SMB dealery trošku dále, máme na to nové a mnohdy unikátní broadlinové kontrakty, například CSP program od MS nebo Kaspersky, kde disponujeme unikátním řešením pro fakturaci na měsíční bázi, dále gaming a on-line prodej herních titulů, X-Play, nový herní počítač X-Diablo, řešení pro EET X-Pos, podpora našich prodejní sítí atd. Připomenu i naše kontrakty v oblasti sítí a pomoc s konfigurací složitějších řešení společně s našim presales týmem.

 

Petr Jandík, jednatel Asbis CZ

1. V roce 2016 dochází k výraznému poklesu notebooků, tabletů, k selekci značek na poli smartphonů, k posilování v oblasti stolních PC – zejména gamingových. Nenaplnily a zřejmě se ani nenaplní vize o masivním rozšíření 3D tiskáren do konzumní sféry. Hovoří se na téma virtuální reality, ale na trhu se tento trend výrazně projeví až v následujícím období. Stále více se hovoří na téma správy a bezpečnosti dat a cloudových služeb, s čímž souvisel i poměr růstu SW versus HW. Opět jsme zaznamenali růst „on-linu“ nad klasickým SMB kanálem, což by se letos mohlo částečně změnit, pokud by výrobci začali vůči SMB kanálu dělat podpůrné kroky. Ve vánoční sezóně tradičně zaznamenáváme posun v čase, neboť velcí on-lineři se zásobují na konci září a během října, kdy pokládají největší objednávky a od poloviny listopadu a během prosince již pouze „dobírají“.

2. Doba a trh se mění a tradiční reselleři by měli alespoň částečně změnit svůj model. Měli by se mnohem více koncentrovat na nové trendy, vzdělávat se v nových technologiích a směrech a své podnikání tomu přizpůsobit. Není tajemství, že na službách se vydělává mnohem více než na samotných krabicích, a každá firma by si takové prostředí měla vytvořit. Během roku významní výrobci, technologičtí lídři pořádají pro resellery semináře a školení. Ze setkání s vendory vím, že účasti jsou nevalné a nových tváří nepřibývá. To je alarmující právě pro další vývoj klasických resellerů.  Zároveň i pro výrobce by mělo být důležité, kolik je stojí daný prodejní kanál včetně segmentace jejich sortimentu podle marže, a tomu by měli přizpůsobit strategii podpory.

Vladimír Prinke, obchodní ředitel eD´ system Czech

1. Překvapivě trh pokračoval v poklesu. S pronikajícím prorůstáním IT do všech oblastí ekonomiky bychom spíše očekávali růst, především v souvislosti dobrou kondicí naší ekonomiky.  Vůbec největším překvapením byl pokles trhu s mobilními telefony.  Samotný distribuční trh byl ve znamení doprodejů notebooků naskladněných z předchozího roku. U mnoha komodit byl padající počet prodaných kusů kompenzován vyšší průměrnou cenou, což způsobovalo rozdíly v procentuálních propadech jednotlivých subtypů. Tento trend očekáváme i v nejbližším období.

2. Příležitosti vidíme především v oblasti služeb, které jsme spouštěli loni, což je evidentní z nárůstu počtu zájemců, především u těch finančních. V komoditách očekáváme růst v oblasti 3D tisku, VR a smart domácností, jejichž zavádění je stejně pozvolné jako v minulosti např. u cloudových služeb. Potěšující je změna strategií významných vendorů v souvislosti se zvyšující se cenou produktů, které v distribučním odvětví mohou přinést světlejší zítřky z pohledu marží.

Marian Goldschmidt, business development manager, eD‘ system Slovakia

1. Až na drobné zakolísanie v letných mesiacoch sa trh v roku 2016 pre eD‘ system Slovakia vyvíjal priaznivo. Vianočná sezóna bola za posledné tri roky najlepšou a prekonala naše očakávania. Navyše sme do portfólia zaradili a na trh uviedli niekoľko nových značiek. Na slovenskom trhu sme v roku 2016 registrovali silný výpadok väčších projektov, predovšetkým v štátnej správe. Odrazilo sa to predovšetkým v nenaplnení očakávaných a plánovaných predajov „enterprise“  infraštruktúry. U viacerých významných výrobcov  došlo k organizačným zmenám a k oslabeniu kompetencií lokálnych manažmentov na Slovensku. Viacerí renomovaní výrobcovia notebookov a desktopov zmenili stratégiu predaja v prospech vyššej profitability na úkor získavania tržného podielu. Prejavilo sa to najmä v tlaku výrobcov na predaj drahších zariadení (hracie počítače, profesionálne zariadenia). Registrujeme pokles záujmu o tablety, nahrádzajú ich väčšie smartfóny a notebooky.

 

Stanislav Skalička, obchodní ředitel, SWS

1. Rok 2016 nebyl pro ICT v České republice příliš příznivý. Ačkoliv se národnímu hospodářství jako celku vedlo, ICT se tohoto růstu nezúčastnilo. Je to zvláštnost, která se objevila de facto poprvé v dějinách českého ICT (růst ICT nekopíroval nebo nepředčil růst ekonomiky jako celku). Hlavními důvody stagnace jsou kampaň Bing v roce 2015 a s tím nastavené cenové očekávání v oblasti notebooků od spotřebitelů, absence investic státu (absence státních zakázek) a chybějící významná technická inovace, která by dokázala „nakopnout“ trh. 

2. Obáváme se, že stagnace bude pokračovat minimálně v prvním i druhém kvartálu 2017, také kvůli zvyšujícím se cenám komponent pro výrobu počítačů. Můžeme se domnívat, že při dobrém sentimentu a obnově investic státu bychom ve druhé polovině roku mohli zaznamenat růst. Za největší výzvu u resellerů považujeme orientaci na distribuci s přidanou hodnotou.

Petr Pavlíček, obchodní a marketingový ředitel, Tech Data Distribution

1. Uplynulý rok lze z našeho pohledu hodnotit jako úspěšný. Obzvláště hodnotím-li ho obratovým kritériem, kdy na klesajícím trhu jsme dosáhli naplnění našich cílů a stejně tak v meziročním srovnání zajímavého nárůstu. Pokud bych se ohlédl za tím, co se na trhu stalo, myslím si, že se dělo úplně něco jiného, než všichni tzv. renomovaní předpokládali, skoro bych to přirovnal k předpovědi počasí. Rozednívá se na trhu softwarového předplatného, kde největší propady v rozdílu mezi plným produktem a tzv. předplatným se začínají narovnávat, navíc oblast subscription modelu je naše silná stránka zvláště pak u největších značek jako Microsoft, Autodesk a Adobe.

2. Ve výhledu na tento rok je opět velká řada neznámých, stále častěji se začíná řešit, co se stane s kurzem koruny po uvolnění regulace ČNB, kde situace, která byla všem jasná, může vyústit v cokoliv. Ale bez ohledu na kurz nás čeká začátek integrace s Avnetem jako dokončení celosvětové akvizice ze září minulého roku.

Jiří Zíka, obchodní ředitel, Agem.CZ

1. Celý rok 2016 hodnotíme nadmíru dobře, o čemž svědčí meziroční 9% růst, který nás utvrzuje v tom, že jdeme správným směrem. Soustředíme se na to, co nás baví, čemu rozumíme a v čem jsme schopni zákazníkům pomoci. Většina distributorů se v poslední době snaží zaměřovat na VAD, což je z jejich pohledu logický krok, jak doplnit snižující se marže z klasického distributorského kanálu. Pro nás bude rok 2017 ve znamení rozšiřování sortimentu.

2. Jako každý rok je největší výzvou „jít s dobou“. Snažíme se nacházet včas nové značky s kvalitními výrobky a správně odhadnout zájem zákazníků o novinky zavedených výrobců, kterých bude jistě jako každý rok mnoho. Reselleři budou i v roce 2017 dál pod tlakem stále více posilujících velkých e-shopů a retailů, a proto budou hledat cesty, jak se stále více přibližovat svým zákazníkům a snažit se jim poskytovat servis, který tito velcí hráči nabídnout nemohou. 

Zdroj: ChannelWorld

Vyšlo v ChannelWorld 1/2017










Úvodní foto: © Evgeny Gultyaev - Fotolia.com

Komentáře