Hudba v kapse aneb minutu ticha za Walkmany

Přenosná hudba se stala v druhé polovině minulého století naprostým fenoménem. Vývoj v oblasti akumulátorů a mikroelektroniky dal vzniknout přenosným kazetovým přehrávačům, pro které se vžilo označení Walkman, které bylo a stále je ochrannou známkou společnosti Sony, jednoho z mnoha výrobců těchto zařízení.

Hudba v kapse aneb minutu ticha za Walkmany



Kazety kralovaly celému tomuto odvětví poměrně dlouho, a i když se objevovala nová a podstatně kvalitnější řešení, ne a ne se na trhu uchytit. Nejprve to byl MiniDisc, který byl taktéž od Sony, nicméně na začátku jej dusila cena a na konci, kdy už se stala cena přijatelnou, už o něj zase nebyl zájem.

Pak to byly kompaktní disky, kterým ale přechod do přenosné formy trval poměrně dlouho a oproti walkmanům byly nepříjemně rozměrné (a v začátcích i poměrně energeticky náročné). Následně přišel průlom v podobě paměťových MP3 přehrávačů. Ty nejprve téměř celosvětově reprezentoval přehrávač Diamond Rio (budiž jemu i výrobci země lehká). Po pár měsících se vyrojily zástupy jiných přehrávačů a začal se formovat fenomén dnešní doby - přenosný MP3 přehrávač.

Přenosným MP3 přehrávačům už se ale Walkman neříkalo. Nicméně v USA a západní Evropě se pro něj počátkem tohoto století vžil jiný název - iPod. Doposud v oblasti spotřební elektroniky naprosto neznámá společnost Apple přinesla něco, co pro celý tento tržní segment znamenalo naprostou revoluci. Z desítek MP3 přehrávačů méně či více zvučných jmen tak začal dominovat právě tento jediný. A proč si firmy jako Sony, Panasonic, Philips a jiné nechaly vyfouknout své části koláče, které měly z dob walkmanů? Pravděpodobně kvůli averzi k MP3 formátu a strachu z reakce nahrávacích společností (ve kterých někteří z nich vlastní nemalé podíly) na tyto přehrávače. Teď už je nicméně pozdě a iPody kralují světu.

Vítězství iPodu?

Jenže ono možná nebude pozdě na dlouho. V roce 2001, což byl mimochodem stejný rok, kdy přišel Apple iPod, se objevil nový mobilní telefon Siemens SL45. Ten svými funkcemi ani designem nijak zvlášť nevynikal. Tedy až na jednu drobnost - měl první integrovaný MP3 přehrávač. Trvalo to pár let a MP3 přehrávač spolu s 3,5 mm jack konektorem jakoby musel být v každém mobilu kromě těch nejlevnějších.

Jenže MP3 přehrávače telefony prostě neprodávaly a neprodávaly. Výrobci proto přistoupili k zajímavému řešení - tzv. hudebním telefonům. Ty obvykle umějí totéž co jiné telefony, ale mají navíc „hudební" název a pár tlačítek pro přímé ovládání přehrávače. Na trh se tak derou řady telefonů Nokia XpressMusic, Sony Ericsson Walkman či nejnověji Samsung Beat Edition. Tyto telefony se sice prodávají hezky, ale Apple iPod přesto nijak neohrožují. Lidé zkrátka jakoby o MP3 v mobilu nestáli, jako by je stále brali jen jako nouzové řešení, kterým v dobách SL45 mobilní telefony skutečně byly.

Stanou se tedy mobily dalším evolučním krokem, který nahradí MP3 přehrávače? Odpověď zní nikoliv. A mohou za to, stejně jako v případě discmanů, rozměry. V současné době ultralevných flashových pamětí má drtivá většina MP3 přehrávačů i při velkých kapacitách velmi malé rozměry. Výjimku tvoří jen ty přehrávače, které slouží i pro přehrávání videa a u kterých jsou větší rozměry naopak žádoucí. Mobily i Apple iPod Touch (neboli iPhone bez telefonu) tak těmto přehrávačům nemohou konkurovat. Jako hudební přehrávače si je koupí jen ti, kterým o malé rozměry z nich plynoucí vyšší fyzickou odolnost tolik nejde. Ti, kteří si dříve kupovali discmany. Ano, mobily nabízejí spoustu dalších možností a také přehrávání videa, jenže o to, jak se zdá, moc lidí na cestách nestojí. Ostatně ani přenosné DVD přehrávače a TV přijímače se nikdy moc neprodávaly.

Rozšiřte svou nabídku

Lidé chtějí na cestách hlavně hudbu a chtějí ji elegantně, kvalitně a třeba i levně. Cena, která však podstatně hovoří ve prospěch mobilních telefonů s integrovaným hudebním přehrávačem, není v tomto segmentu již rozhodující. Ostatně Apple iPod je s danými funkcemi téměř vždy nejdražší zařízení na trhu, a přesto se téměř všude prodává nejvíc. Hudba v kapse tak i nadále zůstane doménou specializovaných zařízení. Nicméně stejně jako se dřív vyplatilo na jednom místě prodávat walkmany a discmany, tak i teď se vyplatí prodávat spolu MP3 přehrávače a hudební mobilní telefony. Ty nehudební, tj. hardwarově ty samé telefony jako normální, ale bez odpovídající marketingové masáže, na hudbu lidé moc nekupují.


Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.







Komentáře