GfK: Prodej smartphonů roste, průměrná cena už ne

Vývoj českého trhu smartphonů komentuje Zdeněk Bárta ze společnosti GfK Czech na základě výsledků obchodního panelu založeného na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby.

GfK: Prodej smartphonů roste, průměrná cena už ne



Prodeje smartphonů ve sledovaných odbytových cestách nadále rostly, a to v kusech i v korunách1. V první čtvrtině 2017 se jich oproti stejnému období předchozího roku prodalo téměř o 10 % více, tržby se zvedly mírněji – o 7 %.

Meziroční srovnání průměrné prodejní ceny chytrého telefonu (v nedotovaných cenách) však ke konci minulého roku opustilo kladná čísla a v letošních prvních třech měsících vykázalo pokles mezi 1 % až 4 %. V tomto období spotřebitelé zaplatili za smartphone průměrně 6 300 korun, což bylo o 150 korun méně než před rokem.

Navzdory poklesu průměrné ceny se na českém trhu prodával i nadále sortiment s lepšími technickými parametry. Objemový podíl smartphonů s podporou sítí LTE narostl v prvním kvartálu 2017 na 90 %, bezmála polovina prodaného sortimentu byla vybavena Dual SIM technologií a téměř každý třetí čtečkou otisků prstů. Z 50 % se v uvedeném období prodávaly smartphony s kapacitou paměti 16 GB a podobný díl trhu zaujímaly modely s fotoaparátem o rozlišení větším než 12 Mpx.

Nejžádanějším displejem zůstaly v letošní první čtvrtině roku smartphony s úhlopříčkou od 5" do 5,49", které pokryly 67 % celkové poptávky. Oproti předchozímu roku ztratily podíl displeje menší než 5", zatímco sortiment s úhlopříčkou od 5,5" si svůj podíl na celkovém objemu prodeje meziročně udržel, v hodnotě však i ten mírně ztratil.

1 Vychází z nedotovaných cen.


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií. 








Úvodní foto: GfK

Komentáře