Funkcionality, které by vašemu e-shopu neměly chybět

Jak postupovat při výběru řešení pro provoz e-shopu a na jaké funkcionality a technologie nezapomenout?

Funkcionality, které by vašemu e-shopu neměly chybět



Pořídit si e-shop nebylo nikdy jednodušší. Na trhu existuje mnoho možností, od řešení na míru přes open-source nebo pronájem již hotového e-shopu. Ve stručnosti vám pomůžu se v široké nabídce zorientovat. Co jsou hlavní kritéria při výběru a na co by si měl reseller dát pozor?

Každé z nabízených řešení má svá pozitiva a negativa. Na míru vytvořený e-shop bude vyhovovat vašim požadavkům, nevýhodou je pořizovací cena a také to, že každý upgrade nebo změna znamená další náklady.

Variantou jsou i open source řešení, která jsou zdarma. Jejich nevýhodou je to, že pokud nejste grafik a programátor v jednom, budete muset někoho zaplatit. Tím, že jsou e-shopy většinou vytvořeny v zahraničí, je nutné počítat s chybějící nebo nedostačující podporou českých platebních systémů, dopravních metod a účetnictví.

Poslední variantou je pronájem e-shopu. Ty jsou vytvořeny jako univerzální pomocníci, takže nenabízí individuální nastavení. Z nabídky je ovšem možné vybrat takový e-shop, který se nejvíce podobá vašim představám. Odpadá programování a velké úpravy v nastavení, takže jsou rychlým řešením. Pořizovací náklady se pohybují ve stovkách korun.

Domnívám se, že pro většinu e-shopařů je vhodnou volbou právě pronájem, proto se zaměřím právě na ně. V současnosti poskytovatelé nabízí moderní sofistikovaná řešení, která v zásadě umí vše potřebné.

Mezi základní funkcionality patří například správa a slučování objednávek, automatické e-maily zákazníkům při změně stavu objednávky, správa kategorií a produktů, import produktů do e-shopu z externího zdroje (data v XLS, XML, případně skladový systém), statistiky návštěvnosti (ideálně propojení Google Analytics) a další.

Při výběru e-shopu se zaměřte také na pokročilejší funkce, jako jsou možnosti segmentace pro e-mailing a další potřeby. Dobrý e-shop také umožňuje propojení se systémy přepravců nebo s účetním systémem. Pokud chcete používat sofistikovanější CRM, jako jsou například altus vario nebo Helios, dejte si při výběru pozor. Jejich napojení v základním vybavení nabízí jen několik  e-shopových řešení na trhu.

Asi nejčastější problém, se kterým se setkávám, je import dat do systému. Problém nastane, když dodavatel funguje na zastaralém systému, který neumožňuje jednoduchý export a import na bázi XML formátu. Pak je třeba se komunikovat s poskytovatelem e-shopu a domluvit postup.

Pokud to shrnu, tak při výběru e-shopu dávejte důraz na funkce, které Vám usnadní každodenní práci a ušetří čas. Než se e-shop rozjede a budete mít málo objednávek, tak můžete hodně věcí dělat ručně, ale pokud budete úspěšní, tak potřebujete mít co nejvíce procesů zautomatizovaných.

Když už ne kvůli úspoře času a lidských zdrojů, tak zejména kvůli chybovosti. Přeci jen, člověk je v e-shopu nejčastěji chybujícím článkem.

Autor článku je CEO společnosti Shoptet.cz.








Úvodní foto: ChannelWorld

Komentáře