E-shopy vs. kamenné prodejny a jejich zahraniční konkurence

Je lepší zaměřit se na byznys v kamenném obchodě, či v internetovém? Jak se vypořádat s cenotvorbou a kdo se má bát zahraniční konkurence?

E-shopy vs. kamenné prodejny a jejich zahraniční konkurence



* Názory autora se nemusí slučovat s postojem redakce, v textu může preferovat zájmy jiných společností.

V loňském roce jsme byli svědky prolnutí dvou světů kamenného a elektronického byznysu. Kamenné obchody stále více myslí na obchodování na internetu. Internetové naopak vytváří síť svých poboček po celé České republice, anebo alespoň budují výdejní místa, na kterých participují s nějakým partnerem, a dělí se tak o náklady. I letos budeme přihlížet další kultivaci tohoto trhu.

Především internetoví hráči se pak ptají, co udělá s tuzemským trhem e-commerce vstup Amazonu. Této společnosti se daří, reaguje na rostoucí poptávku napříč celou Evropou a nová centra v tuzemsku jí zajistí dodržení závazku dodávek zboží pro evropské zákazníky.

Trh ale není nafukovací. V Česku tak očekávám, že v některých odvětvích si tento americký internetový obchod svými aktivitami ukousne část trhu a na svoji stranu si více přimkne existující zákazníky. Půjde tedy o konkurenci, se kterou se musí počítat. Logicky však nejvíce zasáhne velké hráče na trhu typu Mall.cz, Alza.cz, Datart, ElectroWorld apod.

V menších městech podstatné změny nepředpokládám. Zde provozovatelé prodejen s výpočetní a telekomunikační technikou a případně spotřební elektronikou mají vybudovanou svou zákaznickou klientelu a té dokáží dodat zboží za zajímavé ceny, na které se retailisté ani e-tailisté už z principu nechtějí dostat.

Čínská konkurence v e-commerce v podobě Aliexpress, DHGate či Alibaba je pak pro koncové zákazníky jistě zajímavá cenou, nikoliv však kvalitou. Pokud si například započítáte možné problémy s výrobkem a následné řešení reklamace, pak jednoznačně vyhrávají tuzemské obchody. Nakupování v Číně své zákazníky mít bude, ale nepředpokládám, že spotřebitelé tuto formu v současné podobě budou využívat ve velkém měřítku.

Ošemetnou otázkou pro lokální prodejce pak zůstává cenotvorba pro e-shop a kamennou prodejnu. Záleží jak na druhu prodávané komodity, tak i na tom, jaké nájemné obchodník musí platit. Navíc, pokud si pronajímatel obchodu všimne, že nájemci se daří, snaží se na něm vydělat – zdraží mu nájemné. To nájemce musí kompenzovat zvýšením cen a přestává být konkurenceschopný, a to nejen vůči ostatním, ale také svým obchodním aktivitám na internetu.

Například u elektroniky, výpočetní a telekomunikační techniky je cenotvorba skutečně složitá, protože v tomto segmentu trhu jsou nízké marže. Je zapotřebí situaci řádně analyzovat a zjistit, zda se kvůli zisku několika tisícikorun ročně navíc kamenná prodejna vyplatí.

Pokud se podíváme na to, že stále hodně lidí jde do kamenného obchodu takzvaně „na kukačku“, aby si potom doma anebo pomocí telefonu přímo v prodejně srovnali ceny, je zapotřebí se specializovat. Tím mám na mysli vyškolený personál s nízkou fluktuací a především možnost nabídnout něco navíc, což v e-shopu jednoduše nejde. Zkuste na internetu zákazníkovi nabídnout službu konfigurace NAS či routeru.

Autor je jednatel společnosti Inveo, specialisty v prodeji na internetu s více než desetiletou působností na českém online trhu.








Úvodní foto: Inveo

Komentáře