E-shopaři, mějte plán a komunikujte!

Často se setkávám s názorem, že e-shop je klíčem k rychlému zbohatnutí. Takové doby dávno skončily.

E-shopaři, mějte plán a komunikujte!



Ano, založit si e-shop není nic složitého, stačí si za pár stovek měsíčně pronajmout on-lineové řešení a naplnit stránky produkty. Toto je ta jednodušší část. Problém nastává ve chvíli, kdy potřebujete přivést na své stránky zákazníky, kteří jsou ochotni utratit své peníze právě u vás. Čeho se vyvarovat a co jsou nejčastější chyby?

Než se rozhodnete začít s e-shopem, zamyslete se a vytvořte si svůj byznys plán. Udělejte si průzkum v okolí, že prodávat vámi vybrané zboží on-line dává smysl a že si jej budou lidé kupovat. Poté sestavte rozpočet a nastavte si reálné cíle, kolik musíte měsíčně prodat a jak dlouho bude trvat, než začnete vydělávat. 

Nezapomínejte na propočet nákladů, jako jsou například pronájem prostor, telefony, obalový materiál nebo benzín. Sdílet je můžete (a zřejmě budete) s kamennou provozovnou. Současně mějte jasno v tom, jak se vymezíte vůči konkurenci. Proč by měl zákazník nakoupit právě u vás a ne u konkurence, co bude vaše přidaná hodnota? 

Cena nemusí být rozhodující a ani doprava zdarma všechny zákazníky nenaláká. Faktor, který rozhodne ve váš prospěch, může být například odborná poradna nebo přívětivý způsob komunikace.

Komunikace je základ byznysu i v e-shopech

Komunikace se zákazníkem je jednou z dalších chyb, kterých se čeští provozovatelé e-shopů dopouštějí.  Na případné dotazy, stížnosti nebo komentáře byste měli reagovat prakticky ihned.  Pokud potencionální zákazník musí čekat den nebo dva, než dostane svou odpověď, tak si danou věc koupí jinde, kde budou rychlejší.

Při komunikaci s vámi musí mít zákazník pocit, že jste odborník, který mu dobře poradí a nebude mu chtít prodat jen to nejdražší. A především, měli byste dát najevo, že vás práce baví. Není nic horšího než znuděný a otrávený prodejce.

Lhaní o dodacích lhůtách nebo dostupnosti se nevyplácí, stejně tak jako nevhodná reakce na oprávněnou nebo neoprávněnou kritiku. Zlatým pravidlem je, že zákazník má vždycky pravdu a nastalý problém je třeba řešit v klidu s úsměvem a nadhledem. Internetová komunita je poměrně aktivní a pověst máte jen jednu.

Mezi další chyby, které stojí za zmínku, patří například uživatelsky nepřívětivé rozhraní. Zákazníky může odradit grafika nebo nelogičnost systému. Špatně zvolené jméno domény, může být rozhodujícím faktorem, proč nakoupit jinde. Nutnost zdlouhavé registrace zákazníky stoprocentně otráví.

Nesnažte se být Alza.cz

Setkávám se také s názorem, že čím více produktů, tím lépe. Pokud nejste Kasa nebo Alza, tak nebudete nikdy nabízet celé portfolio. Je lepší se specializovat na jeden druh zboží a být první volbou, pro ty, kteří potřebují poradit. 

Je sice pravda, že kdo nic nedělá, nic nezkazí, ale některé chyby jsou zbytečné a pro on-line podnikání fatální. Špatná komunikace a nesystematičnost, to jsou dvě nejčastější a největší chyby, kterých se většina českých e-shopařů dopouští. I z tohoto důvodu se průměrná životnost e-shopu pohybuje kolem jednoho roku.  Moje rada pro všechny zní, mějte byznys plán a komunikujte! 

Autor je CEO společnosti  Shoptet.cz








Úvodní foto: ChannelWorld

Komentáře