Drahý kompakt versus zrcadlovka

Digitální fotoaparáty v ceně okolo 10 tisíc korun vzbuzují u potenciálních zákazníků otázku, zda raději zvolit drahý a už i o něco větší kompakt anebo čistokrevnou zrcadlovku. Na trhu si přitom objevují už i „hybridy“ s výměnnými objektivy a tělem kompaktu.

Drahý kompakt versus zrcadlovka



Nejprve si shrňme nejvýznamnější výhody zrcadlovek v této cenové kategorii. Jsou totiž v zásadě jen dvě – fyzická velikost čipu (kterou ovšem „hybridy“ dohánějí) a výměnné příslušenství v podobě nejrůznějších objektivů, filtrů a blesků (to se objevuje i u nové kategorie „hybridů“). Klíčovým indikátorem pro nákup zrcadlovky je přitom právě druhá z odlišností. Ta totiž mimo jiné předpokládá, že do zakoupeného fotoaparátu budeme dále investovat (například abychom dosáhli podobného rozsahu zoomu jako u kompaktu) a předpokládá také to, že se v budoucnu rozhodneme vyměnit tělo fotoaparátu za jiné s tím, že si zakoupené příslušenství budeme moci ponechat.

Digitální zrcadlovka v ceně okolo 10 000 Kč je tak vhodná pro ty, kteří si v dlouhodobém horizontu chtějí pořídit kvalitnější tělo, chtějí se focení více věnovat a jsou připraveni minimálně dalších deset tisíc do fotoaparátu investovat.

Pro ostatní uživatele jsou vhodnější spíše klasické kompakty, které se nesnaží vypadat jako zrcadlovka, a to opět ze dvou důvodů – jsou menší (a lehčí), čímž pádem není problém je nosit s sebou v kapse, a nabízejí nepatrně vyšší fyzickou odolnost. Kvalita výsledných fotografií, i přes menší rozměry čipu u kompaktu, je pak v dané cenové kategorii víceméně srovnatelná. Kompakty však mohou snáz nabídnout větší rozsah zoomu a menší minimální ohniskovou vzdálenost.

Nabízí se ještě otázka, pro koho tyto „drahé“ kompakty jsou, když existují levnější kompakty, které jsou navíc třeba voděodolné anebo mají poloviční rozměry, takže se hravě vejdou i do kapsy od kalhot. Drahé kompakty oproti levným nabízejí, stejně jako levné zrcadlovky, poloautomatické i manuální režimy a díky většímu čipu a lepší optice mají i lepší celkovou kvalitu obrazu.

U resellera rozhodne marže

A jak se na celou věc podívat z pohledu resellera? Tomu to v zásadě může být jedno. Pokud úspěšně osloví svého zákazníka, má vcelku jistotu, že celkové množství tržeb v dlouhodobějším období od daného klienta zůstane identické. Zákazník, který se o focení příliš nezajímá, zůstane totiž u zakoupeného fotoaparátu. Zákazník, který se o focení zajímá, si u zrcadlovky začne postupně dokupovat příslušenství, tělo a nakonec stejně koupí nějaký menší kompakt. U kompaktu si zase po čase přijde pro lepší zrcadlovku, ke které začne dokupovat příslušenství atd. Nejdůležitější rada pro resellera tak zní – poraďte dobře zákazníkovi s výběrem, aby se k vám rád vracel.


Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.







Komentáře