Dopisy RIMu: Poučte se z chyb

Otazníky nad budoucností společnosti Research in Motion komentuje Tony Bradley. Jak se poučit z chyb výrobce mobilních zařízení, neusnout na vavřínech a nevystavit své podnikání riziku?

Dopisy RIMu: Poučte se z chyb



RIM je mrtvý. Není sice ještě pod zemí, ale jeho dny jsou sečteny. Navíc nedávné veřejné diskuze mezi anonymními zaměstnanci RIMu a řediteli společnosti ukazují, že výrobce své problémy nevyřeší, protože je snad ani nezná či nepřizná, že existují. Co se tedy můžete s jistotou naučit od RIMu, abyste jeho chyby nezopakovali?

První věta původního anonymního dopisu uveřejněná na Boy Genius Report shrnuje celou situaci: „Ztratil jsem důvěru.“

Odpovědí vedení společnosti RIM bylo vydání marketingově nafouknutého prohlášení plného „růží a světla“ a racionalizujícího současnou situaci a malující růžový obraz světlých dní, které jsou jistě před námi. Pod touto aurou však sedíu rulety gambler, který prohrál poslední životní úspory a říká si, že bude líp... jen ještě jednou sázku.

Reakce RIMu byla až příliš blahosklonná. S velkou pravděpodobností RIM nevěřil, že dopis skutečně pocházel od některého ze zaměstnanců a neměl v zájmu brát upozornění a narážky vážně. Je podstatně jednodušší popřít autenticitu dopisu než čelit realitě, že vlastní zaměstnanci takto skutečně smýšlejí.

Vskutku smutné. RIM by neměl být v pozici, v jaké nyní je a s lepším managementem by se jí pravděpodobně vyhnul. Zde je to, co byste měli dělat, abyste se nedostali do podobné situace:

  1. Inovujte. Problém společnosti, jako je RIM, spočívá ve vytvoření skvělé koncepce a jejím ustanovením jako de facto podnikové komunikační platformy avšak také v následném opomenutí se rozvíjet dále. Společnost přestala inovovat – tak dlouho arogantně ignorovala ohrožení ze strany systémů iOS a Android, až bylo pozdě.
  2. Naslouchejte. Jedním z hlavních problémů, kvůli kterým podniky selžou, je fakt, že neposlouchají. Jak můžete správně adresovat trhy a uspokojit potřeby spotřebitelů, pokud nezastavíte a nenasloucháte, jaké vlastně jsou? Jak dokážete rozpoznat aktuální otázky a řešit problémy uvnitř firmy, když nerespektujete zaměstnance a nenasloucháte tomu, co říkají?
  3. Nevěřte na vlastní marketingový hype. To, že se o vás mluvilo v roce 2006, neznamená, že si každý pamatuje, kdo jste v roce 2011. O publicitu se musíte starat.
  4. Jednejte, nereagujte. Nestačí pouze držet krok s konkurenty. Váš produkt či služba musí zákazníky přesvědčit, že jej mají využít. Musíte dokázat vidět dále, než to co vaši rivalové dělají dnes, musíte sledovat měnící se prostředí a rozvíjet vizi do budoucnosti, která překračuje konkurenci a dostává vás vpřed.

RIM nyní vypadá jako domeček z karet na pokraji zhroucení, zatímco vedení sedí v zasedací místnosti v horním patře a užívají si výhled. Poučte se z chyb RIMu a nenechte vaši společnost jít touto cestou.


    Autor působí jako publicista v PCWorld, Diskuss a blogger na Net Work.






Komentáře