Dochází Microsoftu, že Windows nejsou budoucnost?

Windows byly vždy srdcem byznysu společnosti Microsoft. Je však tato strategie dlouhodobě udržitelná? Nebo si výrobce uvědomuje ohrožení a mění své zaměření?

Dochází Microsoftu, že Windows nejsou budoucnost?



Výkonný ředitel Steve Balmer uvedl opakovaně, že budoucnost Microsoftu je svázaná s Windows. V červenci na Microsoft Partner Conference ve svém projevu zcela jasně řekl, že „Windows jsou páteřním produktem Microsoft. Windows PC, Windows Phones, Windows tablety, Windows, Windows, Windows, Windows.“

Windows byly pro Microsoft vždy důležité. Stále jsou dojnou krávou, která bude „dávat mléko“ i do blízké budoucnosti a pravděpodobně i dále. Nejedná se však o byznys s vysokým růstem. Je to minulost, ne budoucnost. Skutečný růst se nachází jinde – např. ve smartphonech. A ty jsou pro Microsoft zatím trnem v patě. Gartner zjistil, že Windows Phone 7 trpí syndromem „používá to tvůj táta“. Vědomí, že telefony s OS od Microsoftu používají rodiče v práci, potomky odrazuje od nákupu.

Stejně tak spoléhání se na Windows jako na operační systém pro tablety drží Microsoft zpátky, protože skutečný produkt pro tablety přijde až s Windows 8. V tu dobu si už Android od Googlu a iOS od Applu plně rozdělí trh.

Pokud potřebujete více důkazů, že Windows jsou minulostí Microsoftu, podívejte na poslední čtvrtletní výsledky. Ačkoliv prodeje Windows poklesly jen o 1 %, klesaly již druhé čtvrtletí v řadě. Naopak světlým bodem byly příjmy prodeje Xboxu 360 a Kinectu, které mezičtvrtletně vzrostly o 30 %.

Navzdory chvástání se Ballmerem o Windows si Microsoft jasně uvědomuje, že musí začít brát vážně oblasti s vysokým růstem a nesmí se zaměřovat pouze na Windows. Frank X. Shaw, corporate communication executive, psal minulý měsíc na blogu o vizi Microsoftu v oblasti TV a zábavy. Titulek zněl „Budoucnost obývacího pokoje,“ a text obsahoval větu: „Integrace produktů a služeb, jako jsou Xbox, Kinect a Bing, je srdcem naší strategie.“

Shaw popisuje svět, ve kterém spotřebitelé používají Kinect, Xbox a Bing pro interakci s televizorem a zábavními zařízeními s použitím gest a hlasu. Windows nejsou v článku a stejně tak v doprovodném videu zmíněna ani jednou.

S cílem přilákat zákazníky k nové cloudové službě přišel Microsoft nedávno s nabídkou 150 dolarů za seat Dynamics CRM Online při přechodu od konkurence – Oracle, Salesforce.com a SAP. Společnost, která si koupí 500 seatů to vyjde na 75 000 dolarů. Microsoft rozpoznal důležitost cloudu, na svém blogu také citoval výsledky průzkumu od Forrester Research, který předpovídá, že celosvětový cloudový trh poroste z 40,7 miliardy dolarů v roce 2011 na 241 miliard v roce 2020.

Znamená to vše, že Microsoft opouští Windows? Určitě ne. Na trhu jsou miliardy dolarů, které ještě operační systém vydělá a Microsoft je neopustí. Vypadá to však, že si pomalu uvědomuje, že přístup k Windows jako srdci a duši společnosti je chybný. Konečně zřejmě prolamuje myšlenku „Windows-everywhere“, což je dobré pro každého, komu záleží na budoucnosti firmy.


Autor přispívá na Computerworld.com, napsal již více než 35 publikací včetně knihy How the Internet Works.







Komentáře