Digitální fotoaparáty do 3 tisíc, nová horká kategorie

Trh s digitálními fotoaparáty za dobu své existence zaznamenal již řadu psychologických hranic, které postupně padaly.

Digitální fotoaparáty do 3 tisíc, nová horká kategorie



Ať už to byly první digitální foťáky vůbec s lákavou cenou pod 40 tisíc a rozlišením menším než průměrný dnešní mobil, nebo levné digitální zrcadlovky dneška atakující hranici 10 tisíc. Jednou z nejzajímavějších kategorií vůbec jsou však v současné době digitální kompakty do 3 tisíc korun včetně DPH. Tyto fotoaparáty totiž i přes svou nízkou cenu mají co nabídnout a zákazníci si toho začínají všímat. Ti, kterým jde spíše o funkce než o hon za megapixely, vestavěným postprocessingem anebo třeba vodotěsnost, se s důvěrou hledají právě tomto segmentu.

A co že digitální kompakty v této cenové kategorii nabízejí? V podstatě až na pár čestných výjimek to samé. Dokonce jeden můj kamarád, který fotoaparáty prodává už dlouho přes 10 let, vyslovil takovou kacířskou myšlenku, že drtivá většina těchto kompaktů pochází z jedné továrny, které na ně v poslední fázi výroby montuje pouze odlišné kryty. Jestli je to pravda netuším, nicméně faktem zůstává, že všechny tyto fotoaparáty nabízejí podobné vnější rozměry, obdobný optický zoom a podobné rozlišení. Některé pak dokonce nabídnou i optickou stabilizaci obrazu, což by bylo donedávna nemyslitelné.

Jediné, co tak z pokročilých funkcí chybí, jsou manuální režimy (obvykle zde najdete jen poloautomatické), postprocessing á la zdůraznění obličejových barev, „detekce úsměvů,“ apod., digitální redukce šumu a více ostřících bodů. Jinak nabídnou obdobnou „kvalitu“ snímků jako srovnatelně velké dražší kompakty – problém s malým objektivem a malým čipem totiž jejich kvalitnější elektronika až tak neřeší. Řeší jej až větší rozměry.

Zajímavou otázkou ale je, jak vlastně tyto fotoaparáty prodávat. Jak bylo řečeno, až na drobné výjimky jde v podstatě o jednolité zboží s některými prvky charakteristickými spíše pro FMCG (Fast Moving Consumer Goods). Prodává zde totiž hlavně „obal“ (myšleno vzhled fotoaparátu), zejména u dámské poloviny obyvatel i barva, a značka. Funkcemi se tu zabývá jen několik málo fajnšmekrů, kteří si od vás rádi nechají doporučit některý z modelů, které jsou třeba i o pár stokorun dražší.

Pokud tedy chcete v této kategorii být úspěšní – mějte připravenu skladem širokou paletu barev v obdobných cenových hladinách a několik málo technicky zdařilejších (a třeba i mírně dražších) modelů pro ty, kteří si rádi zaplatí za nepatrně lepší kvalitu fotografií (např. za tu zmiňovanou optickou stabilizaci).


Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.







Komentáře