Český trh webkamer podle GfK

Výsledky obchodního panelu GfK založené na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby komentuje pro ChannelWorld Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, ze společnosti GfK Czech zabývající se výzkumem trhu a veřejného mínění.

Český trh webkamer podle GfK



Webkamery představují na jedné straně přístroje velmi jednoduché (bez IP) a levné, které jsou určené pro chatování přes internet a jsou zcela závislé na počítači. Na druhé straně se nabízí IP kamery schopné jak samostatného provozu, tak i digitalizace a komprimace videosignálu a jeho distribuce do počítačové sítě. Za tyto přístroje (s IP) byli spotřebitelé ochotni zaplatit v loňském roce v průměru 5 600 korun, což ve srovnání s předchozím rokem představovalo částku dokonce o 2 300 korun vyšší.  Oba uvedené produktové segmenty se ve sledovaných distribučních kanálech vyvíjely za poslední rok odlišným tempem a pomyslné nůžky vývoje se tak nadále rozevíraly.

V souhrnu poklesl trh webkamer za loňský rok ve srovnání s předchozím rokem v objemu o jednotky procent, zatímco tržby narostly téměř o pětinu díky zvýšení průměrné ceny. Webkamer bez IP se za loňský rok ve srovnání s předchozím rokem prodalo o 5 % méně, avšak v prvních třech měsících roku 2012 se množstevní i hodnotové prodeje propadly - meziročně téměř o 20 %. Celoroční snížení průměrné ceny tohoto sortimentu bylo mírné, přičemž v prvním čtvrtletí letošního roku se jeho průměrná cena pohybovala jen nepatrně nad 400 korunami.

Webkamerám s IP se naopak dařilo za současného meziročního růstu průměrné ceny. Celoroční srovnání a stejně tak i vývoj v prvním čtvrtletí letošního roku skončily s objemovým přírůstkem blížícím se 40 %. Meziroční nárůst tržeb u těchto výrobků představoval 130 % a zpomalil v prvním čtvrtletí letošního roku, kdy ve srovnání s loňským čtvrtletím dosáhl necelých 50 %. V březnu 2012 přitom kupující zaplatili za webkameru s IP v průměru 5300 korun, za jednoduché provedení bez IP 400 korun.


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Autor pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.








Úvodní foto: GfK

Komentáře