Hlavní navigace

Český trh smartphonů podle GfK

10. 12. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Výsledky obchodního panelu GfK založené na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby komentuje pro ChannelWorld Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, ze společnosti GfK Czech zabývající se výzkumem trhu a veřejného mínění.

Smartphony definuje GfK jako mobilní telefony s otevřeným operačním systémem zahrnující kompletní klávesnici nebo dotykový displej. Za prvních devět měsíců letošního roku zaznamenal český trh smartphonů ve sledovaných distribučních kanálech meziroční nárůst objemu prodeje o 45 %.

Přetrvávající negativní vývoj ekonomické situace a velká konkurence mezi výrobci ovlivňovala cenu těchto zařízení, což se v meziročním srovnání promítlo do poklesu průměrné ceny o více než 10 %.

Chytré telefony tak z trhu postupně vytlačují klasické mobilní telefony. Na celkových prodejích smartphonů a klasických mobilních telefonů dosáhly smartphony za prvních devět měsíců letošního roku 45% podílu, přičemž v srpnu a v září 2012 již jejich podíl osciloval okolo poloviny. V hodnotovém vyjádření se podíl smartphonů přiblížil k 80 % celkových tržeb s mobilními telefony.

Součástí výstupů Consumer Choices, GfK Czech, je i denně aktualizovaná databáze produktů technického zboží (včetně smartphonů), která je dostupná prostřednictvím internetu. Tento ETILIZE katalog výrobků je tříděn podle zemí a produktových skupin, přičemž konkrétní modely obsahují detailní popisy vlastností včetně druhového čísla, značky, EAN kódu, a také průměrné ceny a míry prodávanosti vyjádřené kvartily, navíc obvykle doplněné obrázky výrobků.

Údaj o průměrné ceně a kvartilu je generován z panelových dat. Zakódované parametry jako například forma prodeje, design, operační systém, velikost úhlopříčky displeje, kapacita paměti, technologie displeje atd., lze třídit pomocí filtrů.

Stávající šíře sortimentu (11/2012) představuje zhruba 600 modelů klasických mobilních telefonů a smartphonů, které vykázaly na českém trhu za posledních šest měsíců aktivitu (nákup, prodej).

Sortiment klasických mobilních telefonů a smartphonů přitom představoval k uvedenému datu v ETILIZE katalogu výrobků nabídku celkem 37 značek. U smartphonů zaznamenala GfK celkem 25 značek, u mobilních telefonů 22 značek, přičemž řada z nich byla samozřejmě pro obě komodity společná. Co do počtu jednotlivých modelů již sortimentní nabídka smartphonů v uvedeném období přesáhla nabídku mobilních telefonů.


ETILIZE katalog výrobků

Channelworld_ozveny


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Reportáž: Dusíková show a spousta novinek na eD Expo 2024
Reportáž: Dusíková show a spousta novinek na eD Expo 2024
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
GFI Software: Úspěšnost útoků zvyšuje podceňování hrozeb i neopatrnost uživatelů
GFI Software: Úspěšnost útoků zvyšuje podceňování hrozeb i neopatrnost uživatelů
IDC: Dodávky nositelné elektroniky by příští rok mohly růst dvouciferně
IDC: Dodávky nositelné elektroniky by příští rok mohly růst dvouciferně
Své finance můžete řídit kompletně z mobilního telefonu. Jak na to?
Své finance můžete řídit kompletně z mobilního telefonu. Jak na to?