Český trh s PC očima analytika IDC

Výsledky trhu s počítači za 1. čtvrtletí v České republice předčily očekávání, a zatímco většina zemí střední a východní Evropy vykazovaly pokles, zde trh zaznamenal solidní růst. Jaký byl další vývoj?

Český trh s PC očima analytika IDC



Růst trhu se v prvním čtvrtletí opíral zejména o silné dodávky mini notebooků, které byly důsledkem marketingové akce firem Acer a Mountfield. Tento fakt odrážela vedoucí pozice společnosti Acer, kterou v 1. čtvrtletí zaujímala v žebříčku předních hráčů trhu.

Naproti tomu 2. čtvrtletí můžeme při porovnání se zbytkem roku považovat za slabší, ovšem tentokrát byl propad umocněn několika negativními faktory najednou. Jedním z nich je rozdíl podpořený zmíněnou marketingovou akcí v předchozím čtvrtletí a dalším důležitým hlediskem je současný stav ekonomik, jež má vliv na všechna hospodářská odvětví, trh s počítači nevyjímaje. Dalším důvodem nižších prodejů ve 2. čtvrtletí je snaha většiny výrobců a distributorů snížit stav zásob, které vázaly finanční prostředky, a rovněž příprava aktivit na období návratu studentů do škol a uvedení nových produktů s Windows 7.

Mini notebooky jsou nejrychleji rostoucí segment

Zatímco tradiční notebooky zaznamenaly v první polovině roku 2009 pokles v porovnání se stejným obdobím v minulém roce, mini notebooky patří v současné době mezi nejrychleji rostoucí segment na trhu s PC. Oficiálně se v České republice začaly prodávat ve 2. čtvrtletí 2008 a jejich podíl na celkových prodejích přenosných PC vzrostl z původních necelých 2 % na více než 20 % ve 2. čtvrtletí 2009. Z počátku byl tento segment pouze doménou značky Asus, ale již před koncem roku 2008 všichni hlavní hráči na trhu s PC měli mini notebooky ve svém portfoliu.

Nejprodávanějšími značkami v první polovině roku 2009 v segmentu mini notebooku byly Acer, Asus a HP. Společnost Acer měla v první polovině roku 2009 významný náskok před zbývajícími výrobci a to především díky výše zmíněné marketingové akci se společností Mountfield. Většina výrobců se s těmito produkty orientuje na segment domácnosti, kde skončilo více než 90 % prodaných mini notebooku.

Co můžeme čekat dále?

Ve druhé polovině roku očekáváme pokračující růst prodejů mini notebooků, ale jejich podíl na celkových dodávkách přenosných PC poroste již velmi pomalu. Přestože mini notebooky zaznamenaly ve své krátké historii solidní technologicky posun od svých počátečních 7’’ displejů k nynějším 10’’, mají větší paměť a pevný disk, stale jsou z důvodu horší ergonomie brány uživateli spíše jako doplněk k tradičním notebookům nebo desktopům.


Autor pracuje pro skupinu IDC jako analytik trhu v České republice a Slovensku v oblasti PC, enterprise serverů a diskových úložišť. Dříve se podílel na projektech týkajících se spotřebitelského výzkumu v oblasti financí, telekomunikací a maloobchodních sektorů ve společnosti GfK. Více informací o aktuálních studiích IDC získáte na stránkách www.idc.com.


Dále od IDC doporučujeme ke čtení výsledky trhu PC za 1. pololetí v České republice, které naleznete v dnešní novince.







Komentáře