Čeká nás rok Applu ve firmách?

Apple nebyl nikdy považován za výrobce podnikových technologií, drží však významný podíl na mobilním podnikovém trhu, a to z velké části díky zařízením iPhone, iPad a MacBook Air.

Čeká nás rok Applu ve firmách?



Lidé Apple často vnímají jako výrobce produktů pro koncové spotřebitele – tento pohled však zapomíná na vztah Applu s firmami a na současné IT trendy, které odstartoval.

Všechny hlavní trendy v IT – cloud computing, mobilní řešení a pokračující konzumerizace IT vypadají pro Apple dobře. Přizpůsobuje se podnikům více než dříve a jeho popularita v mainstreamové spotřební kultuře může přinést výhody i dále.

Abychom pochopili pozici Applu v roce 2012 ve vztahu k firmám, je dobré se podívat nejdříve zpět na jeho první snahy uspokojit potřeby podniků a organizací.

Apple do podniků proniká od roku 2000

Apple se snažil poskytnout podniková řešení od uvedení Max OS X již před více než dekádou. Vyvinul jak operační systém pro servery (Max OS X Server), tak hardware (Xserve) spolu se souborovým systémem pro SAN (Xsan) a fiber channel úložným řešením (Xserve RAID).

Poté, co provedl přechod na Max OS X, se jeho podnikový přístup soustředil kolem podpory hardwarových produktů – především Maců. To pomohlo zajistit, aby dlouhodobí uživatelé Maců, především v oblasti vzdělání, designu a médií, získali podporu pro rozsáhlá nasazení a správu klientů. Pro podniky založené na produktech Apple to znamenalo end-to-end řešení jednoduše dostupné v jednom místě nákupu. Navíc měly k dispozici Macy a servery, inženýry a konzultanty Applu, kteří pomáhali navrhnout, postavit a podporovat takovouto infrastrukturu.

Tento přístup však nepomohl přitáhnout zájem uživatelů PC. Ačkoliv Apple nabízel způsoby integrace Maců a svých back-endových řešení do prostředí, kde dominovaly počítače s Windows a související infrastruktura, většina IT oddělení ve firmách neměla zájem.

Částečnou příčinou byla nedostatečná marketingová podpora. Applu nepomohl ani přístup, v rámci kterého neposkytuje zákazníkům road-mapy ani žádné produktové plány, což podnikové zákazníky odrazuje. Samostatnou bariérou rozšíření serverů Apple byl fakt, že by IT muselo řešit správu další platformy s unikátními funkcemi.

Vedlejším efektem bylo však zároveň vytvoření alternativních nástrojů pro integraci Maců bez potřeby dalších investic do serverů a úložišť Apple. Navíc se otevřela příležitost pro konzultanty v oblasti serverů a sítí, kteří si prošli školeními a certifikacemi Applu, aby mohli poskytovat nepříliš rozšířenou podporu a poradenství.

Čas na změnu

V průběhu času Apple přesunul podnikové zaměření pryč od svých řešení. Ačkoliv stále updatoval a podporoval OS X Server a XServe, začal stavět řešení pro firmy s OS X a iOS nabízející funkce jako Active Directory, Exchange a postupně také souborový systém Windows.

Tato podpora na úrovni klientů a zařízení umožnila podnikovým zákazníkům integrovat desktopové a mobilní produkty Apple bez potřeby investovat do zařízení této značky na back-endu. Ve stejné době uzrával rostoucí trh podnikových nástrojů pro integraci a správu od třetích stran, jež nabízel další funkce a možnosti podpory hardwaru (MacBooků a iPhonů).

Velmi zásadní bylo uvolnění iOS 4 v roce 2010, jenž zahrnoval řadu nástrojů pro mobilní správu a zabezpečení. Ty společnostem umožnily zavést škálu politik pro provoz firemních klientů, automatizovat procesy provisioningu a monitorovat iOS  zařízení zaměstnanců.

Apple přitom nenabízel vlastní správu nebo konzoli, nechal další výrobce vytvářet škálovatelné produkty, které často podporovaly také management dalších smartphonů a platforem. Několik měsíců po uvedení iOS 4 Apple ukončil dodávky 1U rackových serverů Xserve, přičemž již dříve zastavil výrobu Xserve RAID a umožnil použití souborového systému Xsan na hardwaru třetích stran.

Podpora souborového systému Microsoftu a krok k SMB

Když loni v létě Apple vydal Lion Server, bylo zřejmé, že se přesouvá od poskytování podnikových řešení k podpoře svých produktů. Ačkoliv Lion Server obsahuje podnikové funkce svého předchůdce, prostředí pro správu jasně ukazuje, že jej Apple vnímá jako řešení pro trh SMB.

Lion se stal zároveň první verzí OS X s vestavěnou podporou pro distribuovaný souborový systém Microsoftu, funkcemi Active Directory a Windows Server, což umožnilo administrátorům zpřístupnit uživatelům sdílené zdroje na základě logické (ne fyzické) síťové struktury souborů. V listopadu pak výrobce přidal další podnikové funkce do nového iOS 5.

Strategie je zřejmá – Apple chce vyrábět produkty připravené pro použití a jednoduchou integraci s existujícími systémy ve firmách. Ta je pak možná bez nutnosti hlubokých znalostí, i přesto však Apple poskytuje řadu školení a certifikací pro Mac.

V konečném důsledku je tento přístup podstatně logičtější a dává IT pružnost v přístupu k Macům, iPhonům a iPadům v pracovním prostředí.

Vztah Applu s firmami v roce 2012

Apple se dokázal pozicovat jako podnikový výrobce. Poučil se z minulých chyb a vyhýbá se proprietárním řešením či příliš velké složitosti z pohledu IT oddělení. Dokázal nastavit dodavatelský řetězec a úspory z rozsahu v takové míře, že ostatní výrobci mobilních zařízení mohou jen obtížně konkurovat bez obětování kvality. Překonání těchto bariér bylo pro proniknutí do pracovního prostředí zásadní.

V mobilní oblasti se podařilo Applu utéct konkurenci tím, že se stal prvním výrobcem, jenž úspěšně přesunul mobilní řešení (tablety) z okrajového trhu do středu zájmu. Masivní výhoda tak umožňuje výrobci zavádět inovace pro firemní potřeby a prostředí, zatímco jej jiní dohánějí.


Ryan Faas je spisovatel a technologický konzultant zaměřující se na Mac a multiplatfornní otázky v oblasti sítí. Od roku 2003 působí jako sloupkař v Computerworldu a často přispívá do Peachpit.com. Faas je také autorem publikace iPhone for Work.

Text byl redakčně zkrácen a upraven pro rubriku komentářů.







Komentáře