Apple posiluje vazby se zákazníkem spuštěním splátkového prodeje iPhonů

Gregg Keizer píše o novém programu Applu pro prodej iPhonů na splátky. To, co představuje špatnou zprávu pro mobilní operátory, je naopak skvělá zpráva pro Apple Resellery... samozřejmě pokud Apple program rozšíří i do Evropy.

Apple posiluje vazby se zákazníkem spuštěním splátkového prodeje iPhonů



Apple ve středu představil iPhone Upgrade Program, svůj vlastní splátkový program pro iPhony. Přestože toto oznámení zastrčili až na konec té „monstrózní prezentace“, jak ji nazval CEO Tim Cook, druhý den ráno se podle analytiků stalo tématem číslo jedna.

Jestli chcete každý rok nový iPhone, tohle je ten nejlepší způsob, jak ho získat,“ prohlásil šéf marketingu Applu Philip Schiller během středeční akce.

Princip je následující: zákazník přijde po předchozím objednání do prodejny Applu – program bude zpočátku dostupný jen v USA a tamních kamenných prodejnách – vybere si neblokovaný iPhone, vybere si operátora a za zařízení zaplatí postupně během 24měsíčního splátkového období. Telefon bude chránit záruka AppleCare+ včetně pokrytí případného nechtěného poškození.

Rok po uzavření dohody si pak zákazník může přijít pro nejnovější iPhone. Podmínkou je, že se Applu upíše na dalších 24 měsíců.

Přetahovaná o zákazníka

Apple a mobilní operátoři, byť jsou navenek partnery, odjakživa svádějí velkou bitvu a své společné zákazníky. Operátoři chtějí zákazníky získávat, ale ještě více si je chtějí udržovat – to je důvod dlouhodobých smluv a dotovaných telefonů. Apple chce v zásadě totéž, tedy aby si zákazník koupil iPhone a pak se vrátil pro další.

Tento boj představuje přetahovanou a Apple právě mohutně zabral. Nový iPhone Upgrade Program má potenciál oslabit vazby mezi zákazníkem a operátorem a naopak posílit zákazníkův vztah s Applem samotným.

A operátoři si za to částečně mohou sami.

Operátoři si teď možná rvou vlasy, protože to byli oni, kdo zavedl splátkové programy a nechtěně tak ukázali zákazníkům, že nepotřebují operátora, aby jim dotoval nový iPhone,“ uvedl Jan Dawson, analytik společnosti Jackdaw Research.

Odstranění rušivých elementů

Dawson interpretuje nový program Applu jako snahu vybudovat si užší vztahy se zákazníkem. Vzhledem k tomu, že účast v programu vyžaduje procházku do nejbližší prodejny Applu, kde se prodávají pouze iPhony, odpadá vliv operátorů a jejich obchodníků, kteří mohou nabízet alternativy, zejména ty s Androidem.

Dawson zároveň označuje nový splátkový program Applu za výraznou hrozbu mobilním operátorům.

„V dlouhodobém měřítku by to mohlo výrazně ukousnout z příjmů operátorů, byť ne ze zisků,“ uvedl Dawson, poukazuje na to, že prodej zařízení přináší jen velmi malý zisk.

Samozřejmě nejde jen o dobro zákazníka. Applu by určitě nevadilo, kdyby větší část jeho zákazníků začala kupovat nové iPhony jednou za rok a ne jednou za dva roky, což je současný průměr. Analytici se však shodují, že přiblížení se zákazníkům je přinejmenším hlavním důvodem spuštění nového programu.


Autor je redaktor amerického Computerworldu. Text byl redakčně zkrácen.

Zdroj: IDG News Service








Úvodní foto: twitter.com/gkeizer

Komentáře