Amazon Fire je experiment v oblasti elektronické komerce

Matt Hamblen odhaluje, co je podle jeho soudu skutečným úkolem prvního chytrého telefonu od Amazonu.

Amazon Fire je experiment v oblasti elektronické komerce



Hlavní vlastností Amazon Fire, prvního chytrého telefonu od Amazonu, je především jeho kontroverznost.

Poté, co byl telefon ještě před svým uvedením minulý týden zkritizován recenzenty, o něm jeden odborník řekl, že hlavním záměrem Amazonu ohledně Fire je vypuštění zkušebního zařízení, které má společnosti přinést odpovědi na otázky, jak prodávat její produkty on-line.

Amazon Fire se na trhu objevil 27. 7. 2014.

Pokud se na Fire díváte jako na pokus Amazonu prorazit na trhu mobilních telefonů a prodávat miliony kusů, tak to tak není,“ uvedl Michael Mace z nezávislé uživatelské testovací skupiny UserTesting.

Když se na něj ale podíváte jako na dlouhodobý experiment, který má ukázat, co je zapotřebí k provozování e-komerce prostřednictvím telefonu, tak je to velmi dobrý pokus, který Amazonu ukáže, co je funguje a čeho je zapotřebí.“

Jiný a divný...

Ještě před 27. červencem, kdy se Fire objevil – celých sedm let po prvním iPhonu – se řada obdorníků domnívala, že s sebou přinese nové technologie, které potěší miliony nakupujících na Amazon.com. Dokonce by k Amazonu mohl přetáhnout pár uživatelů Androidu nebo iOS, říkali.

Jenže ještě než se telefon začal prodávat, někteří recenzenti jej strhali a jiní odhalili, co se skrývá za jeho technologiemi Firefly a Dynamic Perspective .

JP Raphale z Computerworldu telefon ve své recenzi popsal jako "jiný" a "divný".

Walt Mossburg z Re/Code jej nazval "zajímavým prvním krokem" s funkcemi, které „jsou občas přímo frustrující“.

Amazon nezveřejnil oficiální čísla prvotního prodeje telefonu Fire. Model však od uvedení na trh neopustil první místa žebříčku nejprodávanějších mobilních telefonů. K 10. 8. 2014 byl dokonce na prvním místě.

Základní neblokovaná verze Fire s 32GB pamětí se prodává za 649 dolarů.

Firefly uhladí cestičku k on-line nákupu

Ve 20:00 v neděli 10. srpna bylo na stránce Amazonu 483 uživatelských recenzí na 32GB verzi Fire. Zatímco 153 uživatelů dalo telefon pět hvězdiček z pěti, 114 ho ohodnotil nejhorší jednou hvězdičkou. Uživatelé si stěžují na vysokou cenu, postrádali standardní aplikace od Googlu, vadilo jim průměrná baterie nebo komplikovaná gesta a navigace.

UserTesting vytvořilo panel 53 testerů, kteří posuzovali Fire a jeho funkce Firefly, Dynamic Perspective, Carousel a Mayday.

Závěr panelu byl takový, že některé z těchto funkcí jsou užitečné. Velmi oblíbená byla funkce Firefly pro rychlé skenování produktů a zjištění více informací o nich na webu. Nestačila však na to, aby byli testeři ochotní okamžitě opustit svůj současný telefon a koupit si Fire, ačkoliv 26 % z nich uvedlo, že by si ho koupili jako svůj příští model.

Firefly umožňuje po stisknutí tlačítka skenovat miliony předmětů, včetně produktů a jejich QR kódů, a najít o nich on-line více informací, případně je rovnou koupit na Amazon.com. V panelu skupiny UserTesting group označilo tuto funkci 84% účastníků jako jednu z nejlepších vlastností telefonu Fire.

Zároveň ji 70 % účastníků ohodnotilo čtyřmi nebo pěti body z pěti z hlediska snadnosti jejího používání. Série šesti krátkých videí skupiny UserTesting ukazuje, jak Firefly, spolu s dalšími technologiemi v telefonu, funguje.

Dynamic Perspective je 3D technologie, která funguje na základě čtyř kamer s infračervenými LED na přední straně telefonu. Ty sledují, kam se uživatel dívá, a mění podle toho úhel předmětů na displeji. V panelu skupiny UserTesting označili někteří uživatelé tuto funkci jako „cool“, ale také za „zvláštní“ a nijak užitečnou s výjimkou her. Použití technologie pro automatické scrollování údajně nebylo dostatečně responzivní.

Funkce Carousel, která umožňuje navigaci pomocí naklánění telefonu, byla označena za nejméně užitečnou. Většina panelistů ji označila za matoucí.

Naopak tlačítko Mayday dostalo vysoké ohodnocení ohledně snadnosti použití. Funkce umožňuje rychlo spojení s pracovníkem helpdesku, který se objeví prostřednictvím videochatu na displeji telefonu. Řada panelistů však měla problém tlačítko najít. Mayday se poprvé objevilo v loni na tabletu Kindle Fire HDX.

Experiment v oblasti e-komerce

Michael Mace uvádí, že popularita funkce Firefly je něco, čemu Amazon věnuje zvláštní pozornost, zejména proto, že jde o způsob, jak zkrátit cestu k mobilnímu nákupu. Většina e-tailerů se dnes potýká se složitostí procesu od výběru produktu k samotné koupi.

Pokud se tedy Amazonu podaří usnadnit nákupní proces, bude to podle Michaela Mace znamenat výhodu oproti jiným e-tailerům: „Jiné společnosti nemají telefon, Amazon už ano. Bylo by pro něj nebezpečné, kdyby ho v tomto ohledu někdo předběhl.“

Michale Mace je přesvědčen, že u první generace telefonu Fire je důležité zejména prodat tolik zařízení, aby se nashromáždil dostatek jejich zhodnocení, která se pak použijí pro vývoj dalších generací.

Nevypadá to, že by Fire mohl vyhladit Android nebo iPhony, ale je to především experiment pro dosažení dostatečné zpětné vazby od zákazníků. V tomto ohledu se vyplatí sledovat druhou nebo třetí generaci. Ta první je jen experiment v oblasti e-komerce,“ dodal.


Autor je redaktorem amerického Computerworldu se zaměřením na oblast mobilních zařízení a sítí.

Zdroj: IDG News Service








Úvodní foto: IDG News Service

Komentáře