All in One PC – pro jednoho megaúspěch, pro jiné okrajová věc

All in One (AIO) PC jsou fenoménem, který se v masovém měřítku objevil už v roce 1998, kdy zaznamenal obrovský úspěch. Jak je tomu na trhu dnes?

All in One PC – pro jednoho megaúspěch, pro jiné okrajová věc



Tehdy se jednalo jen o módní výstřelek jedné značky, která na prodejích AIO vydělává obrovské peníze i dnes. Řeč je samozřejmě o počítači Apple iMac G3, který už tehdy oslovoval zákazníky svým netradičním designem. Největší boom však AIO PC zaznamenaly překvapivě v profesionálním nasazení.

AIO už v době CRT monitorů šetřil prostor na pracovním stole. Nicméně oproti kombinaci monitor + desktop pod ním to nebyla úspora prakticky žádná. Naopak řada uživatelů spíš ocenila výše postavený monitor. Jenže s nástupem LCD se vše poněkud změnilo a i výrobci PC si všimli, že na AIO asi něco bude, když na něm Apple doslova rýžuje (i díky koncové ceně zařízení) tolik peněz.

AIO se však nehodí ani zdaleka všude. Na druhou stranu celá řada jejich klíčových nevýhod – malá rozšiřitelnost, problematické chlazení, atd. už dnes neplatí. Notebookové komponenty jsou stejně výkonné jako ty desktopové a když je možné je uchladit v miniaturním notebooku, v rozměrném LCD to není o nic těžší.

Cílová skupina – design nebo praktičnost?

Největší cílovou skupinou jsou ti, kteří hledají něco netradičního či designového. Ti si však koupí Apple iMac a nebudou dlouho laborovat, byť s násobně levnějšími, ale méně stylovými PC. Nakousnuté jablko je zkrátka symbolem luxusu a stylu a faktem zůstává, že PC alternativy se designu a šíři nabídky aktuální verze iMacu ani zdaleka nepřibližují.

Druhou cílovou skupinou pro AIO jsou ti, kteří preferují čistý stůl volný například i pro klasické psaní a práci s dokumenty. Do AIO vede pouze napájení a síťový kabel, pokud není uživatel připojen přes Wi-Fi. Klávesnice i myš mohou být bezdrátové. Díky tomu AIO nezabírá téměř žádné místo na stole. Monitor stačí odklidit a máte volno. AIO se tak hodí do obývacích pokojů, ložnic a dalších prostor, kde by počítač sice neměl být, ale v malé domácnosti není zbytí. AIO může být i zajímavým řešením pro recepce, kde vypadá přeci jen trochu lépe než rozměrná krabice od počítače.

Nejsilnější cílovou skupinu pro AIO nicméně tvoří HORECA (tj. hotely, restaurace a kavárny). Profesionální AIO vybavená dotykovým displejem a event. čtečkou čipových karet sloužících pro identifikaci obsluhy zde totiž plní úlohu elektronických pokladen a elektronických objednávek jídel směrem do kuchyně.

AIO v HORECA segmentu však plní ještě jednu úlohu. Ty klasické se zde používají jako počítače pro volné použití hosty. Zde má AIO nespornou výhodu v tom, že z něj není vůbec snadné ukrást nějaké komponenty. Lze je totiž celé prostřednictvím Kensington locku přidělat ke stolu (tedy vyjma klávesnice a myši) nebo je rovnou přišroubovat na zeď, což jako příjemné plus navíc vypadá lépe, než kdybyste na stolech měli změť kabelů (napájení, obraz, zvuk + event. USB) od desktopu/minitoweru k monitoru.

Největší byznys s AIO PC uděláte jednoznačně v HORECA segmentu. Mezi rezidenčními zákazníky se nejvíc uplatní asi Apple a do několika málo firem či eventuálně škol, kde řeší problém s místem i potenciálními krádežemi se pak uplatní běžná AIO PC, o která mohou jevit zájem i „chudší“ domácnosti.







Komentáře