Výkonný ředitel společnosti Acer Campbell Kan se ohradil vůči Microsoftu, když v médiích uvedl, že Microsoft by měl „dvakrát zvážit“ své rozhodnutí vyrábět tablety Surface. „Není to něco, v čem jste dobří, takže to raději dvakrát zvažte,“ řekl Kan.
Vážně?
Myslím si, že by Kan měl dvakrát zvážit své prohlášení. Pokud by tak udělal, uvědomil by si, že nemá vůbec pravdu.
Hardware Microsoftu je lepší než jeho software.
Každý nazývá Microsoft softwarovou společností, ale Microsoft samozřejmě vyrábí také hardware. Ve skutečnosti Microsoft vyrábí počítačový hardware déle než Acer. Když Microsoft v roce 1982 začal návrh a výrobu myší, Acer se jmenoval Multitech a byl distributorem elektronických součástek.
V průměru se hardwaru Microsoftu vede podstatně lépe než jeho softwaru, a to z kritického i komerčního pohledu. Ano, historicky čísla softwarových produktů převyšují hardwarové, ale z pohledu úspěchu hraje poměr ve prospěch hardwaru.
Pokud byste zastavili někoho na ulici a zeptali se ho, který produkt Microsoftu je nejlepší ve své třídě, nebo který produkt „milují“, odpověď by v obou případech pravděpodobně zněla: Xbox 360.
Úspěchy Microsoftu v hardwaru jsou vcelku úžasné. Jeho myši a klávesnice patří mezi nejlépe prodávané. (Osobně upřednostňuji myš Microsoft mezi jinými výrobci a používám ji i ke svému MacBooku Pro.)
Webkamery Life Cam a headsety LifeChat jsou při své ceně skvělé produkty. Herní produkty SideWinder jsou taktéž velmi dobré.
Pamatujete si na Zune? Malý digitální přehrávač na trhu propadl především proto, že jej Microsoft uvedl v době, kdy samotnou kategorii zabíjely smartphony, které samostatné přehrávače médií nahradily (důvodem neúspěchu Zune byla do značné míry také lepší obchodní strategie Applu a jeho přehrávače iPod, pozn. red.).
Pokud si nepamatujete chválu na tuto nešťastnou hračku, vzpomeňte si, co řekl Joshua Topolsky z Engadgetu o Zune v roce 2009. Označil jej jako „neuvěřitelně sexy; elegantní a chytře sestavený“.
Asi nejvíce zničujícím protiargumentem Aceru je interaktivní stůl, dříve označovaný Surface, nyní zvaný PixelSense.
Původní Surface je neuvěřitelně pokročilé multidotykové uživatelské rozhraní, dodávané před prvním multidotykovým zařízením Applu – iPhonem.
PixelSense je skutečně úžasná multidotyková technologie. Jedinou významnější komerční firmou, která se v návrhu velkých multidotykových zařízení může přiblížit Microsoftu, je Perceptive Pixel, firma Jeffa Hana. Microsoft ji však nedávno koupil.
Takže co je na Kanově tvrzení pravdivé? Když Kan řekl: „Není to něco, v čem jste dobří,“ co myslel tím „to“?
Microsoft vyrábí nejlepší herní zařízení na trhu. Vyrábí nejlepší velké dotykové zařízení. A má úžasnou bilanci v návrhu, výrobě a prodeji hardwaru.
Jistě, stále vydělává miliardy na softwaru. Z obchodního hlediska je Microsoft stále velmi úspěšná softwarová firma. Za posledních deset let však všechny „žhavé“ produkty (ty, které vedou kategorie, získávají dobré recenze a věrné fanoušky) byly ty hardwarové.
Hardware Microsoftu je lepší než hardware Aceru
Kritika Kana implikuje, že společnosti jako Acer jsou dobré ve výrobě tabletů, zatímco Microsoft není.
Opravdu?
Za ta léta Acer vyrobil některé velmi dobré a solidní notebooky. Společnost vyrobila také velmi dobré desktopy a tablety.
Acer však nikdy nevyrobil jediný hardwarový produkt, který by byl průlomový, vzrušující nebo vedl nějakou kategorii – na rozdíl od Microsoftu.
Produkty Acer jsou solidní, ale nijak zajímavé či spolehlivé. Průmyslový design výrobce je neohrabaný a nesofistikovaný a uvízl v devadesátých letech počítačů.
Acer vyrábí přesně ten typ hardwaru, který má nulovou šanci uspět v post-PC světě hnaném iPadem od Applu.
Na rozdíl od řady notebooků Aceru, které jsou uživatelům známé, je Xbox 360 od Microsoftu ve stejné generační kategorii jako Surface. Co tím míním je to, že Xbox je skutečně post-PC zařízení, které klade důraz na inovativní uživatelské rozhraní nové generace.
Zatímco se Acer specializuje na včerejší počítače, Microsoft vyrábí zařízení s nejpokročilejším uživatelským rozhraním na světě ve smyslu, že Xbox používá HD hmatovou odezvu, ovládání pohybovými gesty, hlasové ovládání a další, a to vše v low-costovém spotřebitelském zařízení, které vytvořilo základnu loajálních fanoušků.
Co kdy Acer vytvořil, co by se blížilo, bylo stejně dobré, lepší, více vzrušující či vedlo kategorie jako Xbox?
Nic! Nikdy!
OEM navíc nejsou loajální
Kromě nepravdivého tvrzení, že hardware je něco, v čem Microsoft není dobrý, Kan ve stejném rozhovoru uvedl, že „Pokud se Microsoft… chystá jít do hardwarového byznysu, co bychom měli dělat my? Měli bychom se stále na Microsoft spoléhat, nebo bychom měli hledat jiné alternativy?“
V zásadě říká, že pokud bude Microsoft konkurovat OEM výrobcům, jako je Acer, možná by OEM jako Acer měli přestat být loajální a začít hledat alternativy k Windows.
Moje otázka zní: Co Kan kouří? Partneři Microsoftu, a Acer především, jsou vůči Microsoftu zcela neloajální, a alternativy hledají řadu let.
Acer prodává počítače s Linuxem bez většího úspěchu. Většina jeho tabletů Iconia běží na platformě Android od Googlu.
To CEO společnosti Acer netuší, že firma prodává systémy Linux a Android tak agresivně, jak jen může, přičemž většina jejích příjmů teče ze systémů s Windows?
Co slovy Kana pro Acer znamená „hledat jiné alternativy“? Jednoduše se vzdát většiny svých příjmů a přejít na platformy, ve kterých Acer není úspěšný?
Nová strategie Microsoftu je nejlepší strategií pro éru post-PC
Kan se do Surfacu opřel. Čeho se však skutečně bojí, je bez pochyby celý svět post-PC. Pravdou je, že doposud světu post-PC dominuje Apple, protože má správný obchodní model. Jediná společnost vyrábí hardware, software a podpůrné cloudové služby jako jedno integrované spotřebitelské zařízení.
Zatím je to jediná strategie, která z obchodního pohledu v post-PC světě funguje.
To je možná důvod, proč Google neponechal nic náhodě a koupil Motorolu, a proč Microsoft dělá to samé se Surfacem. (Jedním z hlavních důvodů, proč Google koupil Motorolu, jsou její patenty, které jej pomohou chránit při konkurenčních bojích s Applem na trhu mobilních zařízení, pozn. red.)
Když si zařízení hledají svou vlastní cestu přes desktopy a do podniků, co budou firmy jako Acer dělat?
Acer se pravděpodobně bojí, že mu Apple, Google a Microsoft utečou s celým trhem. Budou vyrábět vlastní hardware úzce integrovaný s vlastním softwarem a službami a nechají Acer na kraji světa.
A to je oprávněná obava.
Acer se neobává, že by Microsoft nedokázal vyrábět skvělé tablety. Acer se obává, že to dokáže.
Autor píše o technologiích a tech kultuře (mmj. na americkém Computerworldu). Kontaktovat jej můžete na Elgan.com, nebo se můžete přihlásit k jeho bezplatnému newsletteru – Mike’s List.