Zisk evropských operátorů může do roku 2020 klesnout až o 40 %, tvrdí Roland Berger

Studie společnosti Roland Berger varuje telekomunikační operátory před tlakem pěti největších internetových firem. Jak se bránit?

Zisk evropských operátorů může do roku 2020 klesnout až o 40 %, tvrdí Roland Berger



Zisk evropských operátorů může do roku 2020 klesnout až o 40 %, tvrdí Roland BergerPodle analytiků společnosti Roland Berger vytlačují silní poskytovatelé on-line služeb pro uživatele smartphonů tradiční telekomunikační operátory. Experti předpovídají možný pokles tržeb tradičních operátorů v Evropě až o 20 %. Zisk před odečtením úroků, odpisů a zdaněním (EBITDA) by mohl klesnout až o 40 %.

Aby se operátoři vyrovnali s tímto krizovým scénářem, musí se podle expertů společnosti Roland Berger zaměřit na své klíčové služby a přístup do sítě a orientovat se na růstové oblasti a zeštíhlení provozu.

Studie dále tvrdí, že vzhledem k požadovaným investicím do infrastruktury ve výši 600 miliard eur do roku 2020 musí operátoři vytvořit flexibilnější firemní strukturu a začít spolupracovat v rámci nových společných podniků.

Kdo je obávaná konkurence?

Operátory podle slov expertů vytlačuje pět největších internetových firem - Amazon, Apple, Facebook, Google a Microsoft. Dohromady mají údajně tři miliardy zákazníků po celém světě v oblasti terminálů, e-commerce, sociálních médií, internetových vyhledávačů a obsahu.

Jejich úspěch spočívá v silné značce, uživatelsky jednoduchém ovládání a efektivním využití dat o zákazníkovi.

Možné scénáře vývoje

  • „Pouze přístup“: telekomunikační firmy poskytují pouze přístup do sítí a mají omezený kontakt s koncovým uživatelem. Naopak poskytovatelé cloudových řešení nabízí své služby pod silnou značkou.
  • „Více než přístup“: firmy budou nabízet nejen své sítě, ale také vybrané služby s přidanou hodnotou prostřednictvím partnerství s poskytovateli B2B2C služeb. Sítě se stanou komoditou.
  • „Skupiny služeb“: operátoři se stanou plně integrovanými poskytovateli služeb, založených na jejich vlastní síti a nabídnou svá vlastní řešení v oblasti B2B2C služeb. Díky své silné značce dosáhnou lepší pozice na trhu.

Přístup k sítím bude i nadále hrát významnou roli. Nyní generuje prodeje ve výši přibližně 300 miliard EUR, z čehož dvě třetiny generují mobilní komunikace.

Zdroj: Roland Berger








Úvodní foto: © alehdats - Fotolia.com

Komentáře