Top 10 spotřebitelských trendů pro rok 2012 podle Ericssonu

Ericsson ConsumerLab určilo nejžhavější spotřebitelské trendy pro rok 2012 a další léta. Jaká jsou nejvýznamnější zjištění?

Top 10 spotřebitelských trendů pro rok 2012 podle Ericssonu



Ericsson ConsumerLab zjistil, že jakmile si spotřebitelé jednou pořídili připojení k internetu, stal se internet jednou z posledních věcí, které by se byli ochotni vzdát, pokud by museli omezit své výdaje.

Celosvětový výzkumný program vychází z rozhovorů, které jsou každoročně vedeny se 100 000 respondenty ve více než 40 zemích včetně České republiky.

10 nejžhavějších spotřebitelských trendů dle průzkumu Ericssonu:

1. Konektivita vládne: Konektivita se podle průzkumu stala stejně nezbytnou potřebou jako silnice či elektřina. Dotázaní spotřebitelé prohlašují, že jakmile si jednou pořídili připojení k internetu, stal se internet jednou z posledních věcí, které by se byli ochotni vzdát, pokud by museli omezit své výdaje.

2. Každý se může stát poskytovatelem služeb: Spotřebitelé, kteří se každodenně připojují k internetu, vytvářejí silnou poptávku po nových službách. Konkrétní služby vyžadují konkrétní aplikace, jejichž vytvoření není obvykle obtížné, a tudíž dostupné i pro malé firmy.

3. Sociální média nově definují oblast zpravodajství: Sociální média jsou hnací silou spotřeby obrázků, videoklipů a hudby. Důležité zprávy se přes sociální sítě dokáží šířit rychleji než tradičními zpravodajskými kanály a navíc umožňují posuzovat jejich relevantnost prostřednictvím komentářů.

4. Mobilní telefony hrají významnou roli v každodenním životě: 58 % dotázaných uživatelů chytrých telefonů by chtělo, aby jejich mobilní telefon sloužil i jako předplacená jízdenka, 70 % uživatelů by chtělo mít ve svém telefonu uloženy věrnostní karty a 76 % dotázaných by chtělo používat svůj telefon jako čtečku čárových kódů kvůli možnosti porovnávat ceny.

Když byli dotázáni, co u sebe nosí mimo domov, 90 % všech uživatelů chytrých telefonů uvedlo, že s sebou vždy nosí svůj telefon a klíče, avšak pouze 80 % uživatelů zmínilo peníze.

5. Transparentnost je častější než soukromí. Lidé si zvykají žít transparentně, publikují řadu informací na sociálních sítích a sdílí své informace na internetu. Od firem pak očekávají také transparentní chování a nezneužití svěřené důvěry.

6. Cloud umožňuje snadno používat různé přístroje: Spotřebitelé si zvykají používat řadu on-line služeb ke sdílení informací a médií. Průzkum ukázal, že 49 % respondentů by chtělo fotoaparát s přímým přístupem na internet, 36 % by využilo mp4 přehrávač pro stahování hudby a 30 % by nakupovalo počítačové hry ve svém přenosném herním zařízení.

7. Chytré telefony si pořizují především ženy: Studie zaměřená na uživatele chytrých telefonů provedená v roce 2011 ukázala, že specializované služby chytrých telefonů i nadále častěji využívají muži, zatímco mnohem více žen používá běžné služby, například hlasové volání, krátké textové zprávy a Facebook. Jelikož chytrý telefon integruje všechny komunikační kanály do jednoho zařízení, tyto telefony si v masovějším měřítku pořizují především ženy.

8. Snadnější nakupování: více než dvě třetiny dotázaných uživatelů chytrých telefonů má zájem o platby pomocí mobilu a stejná skupina by využila mobilní bankovnictví. Na platby by se podle Ericssonu nemělo pohlížet izolovaně, ale měly by být zasazeny do kontextu každodenního nakupování – například ve vztahu k informacím o produktech, bonusovým bodům, stvrzenkám či dokonce navigaci uvnitř nákupních center.

9. Všechno se připojuje k internetu: Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2009 objem mobilních datových přenosů překonal hlasové přenosy a v prvním čtvrtletí roku 2011 představoval dvojnásobek objemu hlasových přenosů. Spotřebitelé se stále častěji připojují k internetu a zařízením, která je obklopují, například k automobilům, prodejním automatům, vstupním branám kontrolujícím jízdenky apod.

10. Nejistá doba – spotřebitelé chtějí mít věci pod kontrolou. V době ekonomické nestability a výskytu přírodních katastrof, například zemětřesení, podle Ericssonu znovu vzrostl zájem spotřebitelů o služby inženýrských sítí, například o dodávky vody a elektřiny. Podobně platí, že změna v disponibilních příjmech zvyšuje zájem spotřebitelů o získání kontroly nad spotřebou služeb.

Průzkum byl proveden v těchto zemích: Argentina, Austrálie, Benin, Brazílie, Kamerun, Kanada, Chile, Čína, Hong Kong, Tchaj-wan, Kolumbie, Costa Rica, Česká republika, Egypt, Francie, Německo, Ghana, Guatemala, Indie, Indonésie, Itálie, Japonsko, Keňa, Malajsie, Mexiko, Maroko, Nizozemsko, Nový Zéland, Nigérie, Pákistán, Filipíny, Polsko, Rusko, Saúdská Arábie, Senegal, Singapur, Jižní Afrika, Jižní Korea, Španělsko, Švédsko, Tanzanie, Thajsko, Turecko, Spojené Arabské Emiráty, Uganda, Velká Británie, Ukrajina, USA a Vietnam.

Zdroj: Ericsson








Úvodní foto: © AA+W - Fotolia.com

Komentáře