Hlavní navigace

SOS: průzkum obchodních podmínek internetových obchodů 2009

22. 9. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

V průběhu měsíce srpna provedlo Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) každoroční průzkum obchodních a reklamačních podmínek internetových obchodů. Jak obstály internetové obchody a jaká jsou nejčastější pochybení?

Celkový průměrný výsledek obchodů je 73%, přičemž v minulém roce dosáhly obchody jen 66,4%.Průzkum internetových obchodů realizuje SOS již od roku 2001. Zaměřuje se v něm na plnění informačních povinností obchodů vůči spotřebitelům a na poskytování informací o některých spotřebitelských právech souvisejících s reklamacemi vad, jako je uplatnění rozporu s kupní smlouvou nebo bezplatné vyřízení reklamace.

Tradičně bylo zkoumáno 100 obchodů rozdělených do 10 kategorií, podle jednotlivých odvětví. Obchody byly vybrány na serveru firmy.cz a výběr se blížil v nejvyšší možné míře běžnému spotřebitelskému výběru – zohledněn byl název obchodu, atraktivnost popisku obchodu a jeho domény, čelní umístění na stránce. Hodnotilo se způsobem vyhovuje/nevyhovuje podle 5 kritérií.

Právě tato kritéria jsou přitom podle Sdružení obrany spotřebitelů základem kvalitního internetového obchodu z pohledu zákazníka. Seznamete se s nimi, mohou vám poskynout inspiraci pro zlepšení vaší nabídky. Jedná se o následujících 5 bodů:

1) splnění informační povinnosti o totožnosti podnikatele (název firmy, IČO, sídlo, kontakty)

2) správná a úplná informace o možnosti spotřebitele odstoupit od smlouvy během zákonné lhůty 14 dnů bez udání důvodu pro tento způsob uzavření smlouvy

3) správná a úplná informace o možnosti uplatnit odpovědnost za vady (reklamace)

4) informace o tzv. rozporu s kupní smlouvou

5) nezpoplatnění (ne)oprávněné reklamace

A jak právě váš internetový obchod stojí oproti testované konkurenci? První kritérium, uvedení řádných informací o totožnosti dodavatele, s tolerancí ohledně zápisu do obchodního rejstříku nebo obdobné evidence, splnilo 95% testovaných internetových obchodů. 80 % testovaných obchodů uvádí správné informace o možnosti odstoupení od smlouvy do 14 dnů od převzetí plnění bez udání důvodu. Dalšímu kritériu, poskytnutí správných informací o uplatnění reklamace zboží, bez jakýchkoli omezujících podmínek, vyhovělo 73 % testovaných internetových obchodů. Pouhých 33 % obchodů poskytuje informace o možnosti uplatnění rozporu s kupní smlouvou a 83 % obchodů nezpoplatňuje vyřízení reklamace, zejména v případě jejího zamítnutí.

 

Ze 100 zkoumaných obchodů nebyl zaznamenán ani jeden, který by nesplnil žádné z kriterií. Všech 5 kriterií splnilo celkem 21 internetových obchodů, což je oproti 17 obchodům v minulém roce drobný nárůst. Z výsledků z minulých let je zřejmé, že roste počet obchodů, které plní své informační povinnosti na 100% a také roste počet obchodů, které dosahují celkově lepších výsledků.

 

V rámci jednotlivých obchodů si nejlépe vedly obchody s mobilními telefony a textilem (v průměru 80%), zatímco nejhůře si vedly obchody se sportovními potřebami a obchody s počítači, elektronikou a PC hrami (v průměru 65%).

 

Channelworld_ozveny

Celkový průměrný výsledek obchodů je 73%, přičemž v minulém roce dosáhly obchody jen 66,4%. „Situace se tak oproti minulému roku zlepšila, stále však zůstává prostor k dalšímu zdokonalování obchodních podmínek internetových prodejců a to zejména v informování spotřebitelů o možnosti uplatnění rozporu s kupní smlouvou,“ uvedl Jiří Žůrek, právník SOS.

Zdroj: SOS (září, 2009)

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Křemíkové výročí Asbisu a AMD
Křemíkové výročí Asbisu a AMD
ABSL: Čtyři z pěti center IT a podnikových služeb chtějí více šlápnout do automatizace
ABSL: Čtyři z pěti center IT a podnikových služeb chtějí více šlápnout do automatizace
Synology po roce ocenilo nejlepší české partnery, Aricoma získala double
Synology po roce ocenilo nejlepší české partnery, Aricoma získala double
Agon by AOC vás dovede k novým herním výšinám
Agon by AOC vás dovede k novým herním výšinám
Všechno jako služba (aaS): transformace IT podle HPE a TD SYNNEX
Všechno jako služba (aaS): transformace IT podle HPE a TD SYNNEX
Allegro míří na Slovensko, nabídne i zboží českých obchodníků
Allegro míří na Slovensko, nabídne i zboží českých obchodníků