On-line trh ve střední a východní Evropě roste

Celkový počet uživatelů internetu se v regionu střední a východní Evropy za rok 2011 meziročně zvýšil o 9,2%, tedy o více než 12 milionů nových uživatelů internetu. V důsledku toho rostly také výdaje na on-line reklamu a to o třetinu v porovnání s rokem 2010.

On-line trh ve střední a východní Evropě roste



Kde hledat odbytiště? On-line trh rosteČeská republika obsadila v žebříčku států s nejvyššími výdaji na on-line reklamu třetí místo s celkovou sumou investic do internetové reklamy 268,9 milionu eur.

Uživatelé internetu v regionu CEE začali více využívat mobilní internet, smartphony a tablety. Významně se rozvíjel trh e-commerce, obzvlášť oblast hromadného nakupování, která zažila výrazný růst v celém regionu. Vyplývá to ze zprávy „Do you CEE?” asociace IAB a společnosti Gemius.

V roce 2011 dosáhl počet uživatelů internetu ve středí a východní Evropě téměř 143,5 milionu a on-line populace rostly téměř ve všech analyzovaných státech. V roce 2011 mělo ve střední a východní Evropě nejvíce internetových uživatelů Rusko, kde žije 38,3 % on-line populace regionu CEE.

Rusko je nejen největším, ale také jedním z nejdynamičtěji se rozvíjejících trhů střední a východní Evropy. Meziroční nárůst internetové populace zde dosáhl 11,7 %, a Rusko tak obsadilo třetí místo v žebříčku nejrychleji rostoucích online populací regionu.

Největší růst on-line populace byl zaznamenán na nejméně vyspělých trzích CEE, v Bělorusku a na Ukrajině. V prosinci 2011 dosáhla ukrajinská on-line populace 13,5 milionu uživatelů (meziroční nárůst o 19,1 %) a běloruská 4,1 milionu (meziroční nárůst o 20,2 %).


 

Obr. 1. Online populace v regionu CEE a Turecku

Online populace v regionu CEE a Turecku

Zdroj: Gemius, gemiusAudience, NetMonitor – SPIR – Mediaresearch & Gemius, AIMmonitor – IAB Slovakia – Mediaresearch & Gemius, 12.2009, 12.2010, 12.2011.

Obchodníci více investují do on-line reklamy

Výrazné zvýšení počtu uživatelů internetu neuniklo pozornosti obchodníků a celkový objem výdajů do on-line reklamy ve střední a východní Evropě zaznamenal více než 30% meziroční nárůst, uvádí zpráva Gemiusu.

Největší investice do on-line reklamy IAB zaznamenalo na ruském trhu (1,12 miliardy eur). Na dalších pozicích se umístily: Polsko (439 milionů eur), Turecko (360 milionů eur) a Česká republika (268,9 milionu eur).

Největší meziroční růst výdajů na on-line reklamu v roce 2011 IAB registrovalo a na Ukrajině (59 %), v Rusku (56 %), Chorvatsku (39,8 %), Slovinsku (31,1 %) a na Slovensku (29,9 %). (zdroj: IAB AdEx 2010, 2011. European Online Advertising Expenditure; Ukrajina: Ad Coalition net).

Třetí ročník zprávy „Do you CEE?“ naleznete ke stažení na doyoucee.gemius.com.

Zdroj: IAB








Úvodní foto: © M.studio - Fotolia.com

Komentáře