Konkurence: eBay je v češtině a naostro

Firma eBay spustila včera do ostrého provozu službu eBay International Market (eIM) v českém jazyce. Ohrozí největší světový online obchod české e-shopy?



eBay je v češtině, teď začne lovit české zákazníkyJeden z nejznámějších internetových obchodů na světě, který spotřebitelům umožňuje vyhledávat, porovnávat, vybírat a zaplatit za koupi z nabídky miliónů položek z celého světa zahájil ostrý provoz na www.ebay.cz. „Všichni, kteří rádi nakupují, mají tak možnost nakupovat ze zahraničí za mnohem lepší ceny než v českých obchodech nebo zde najdou značky, které se u nás vůbec neprodávají,“ slibuje portál v tiskovém oznámení.

Služba byla uvedena do zkušebního provozu již v říjnu minulého roku a postupně byla doplňována. Během uplynulých 6 měsíců testování vyskočil celkový objem položek zakoupených českými spotřebiteli (od prodávajících ze zámoří) o 50 % ve srovnání s údaji za minulý rok. Počet registrovaných uživatelů z České republiky vzrostl o téměř 60 % oproti uplynulému roku, tvrdí eBay.

Konkrétní údaje o návštěvnosti portál nezveřejnil. Vzhledem k rostoucí oblibě online nakupování, ale zatím není jeho nárůst nijak dramatický. Uvidíme, co způsobí spuštění do ostrého provozu. Ten mimo jiné umožňuje rozšířené a lokalizované možnosti vyhledávání, lokalizovaný proces registrace a zajišťuje plnou registraci pro registrované uživatele eBay, kteří již mají svůj profil na portálu vytvořený.

Rozvoj obchodu bude naopak brzdit systém PayPal, na který nejsou čeští zákazníci příliš zvyklí. Na eBay lze kvůli bezpečnosti zaplatit právě pouze prostřednictvím této služby.

Ochota Čechů nakupovat v zahraničí

eBay zveřejnil v souvislosti se spuštěním ostrého provozu některá zajímavá data o preferencích spotřebitelů.

Honba za výhodnou koupí“ – je podle zveřejněných dat hnacím motorem poptávky po nakupování bez hranic po celém světě. Asi 20,2 % lidí uvádí, že pocit, když najdou požadovanou věc a vědí, že je za cenu, která je podle všeho „nejvýhodnější koupě na světě“, je nedostižný. Více než čtvrtina lidí jej přirovnává k pocitu „z vyhrané sázky“ a 15,6 % tvrdí, že se cítí, jako když „dostanou nečekaný dárek“.

Mezi hlavní faktory, které spotřebitelům bránily chopit se hledání výhodné koupě kdekoli na světě – koupě, kterou by jinak ve své zemi pořídit nemohli – tyto důvody: a) jazykovou bariéru uvádí asi pětina respondentů (21,9 %), b) obavy, zda jejich platba bude či nebude bezpečná, zmiňuje 26,5% lidí a c) nejistotu, zda jejich dychtivě očekávaná věc bude skutečně doručena, cítí 25,2 % dotázaných.

Za zmínku stojí také změřené chování českých spotřebitelů. Češi své koupě vyhledávají nejčastěji v Německu, Spojených státech a v UK. Zaměřují se zejména na nabídky hodinek, dámské obuvi, příslušenství k mobilním telefonům a pánské obuvi. Průměrný Čech za nákupy utratí 25 amerických dolarů. Asi 81 % Čechů přitom nakoupí v zahraničí pouze v případě, když získají slevu alespoň 20 % nebo větší.







Komentáře