Google: Využití internetu pro přilákání zákazníků do kamenných obchodů v ČR stagnuje

Až čtyři z deseti nákupů v kamenných obchodech v Česku jsou ovlivněny internetem. Efektivní využití internetu s dopadem na prodeje v kamenných obchodech však zatím stagnuje.

Google: Využití internetu pro přilákání zákazníků do kamenných obchodů v ČR stagnuje



Google: Využití internetu pro přilákání zákazníků do kamenných obchodů v ČR stagnujePodle Googlu stále více spotřebitelů využívá možnost udělat si na internetu průzkum, srovnání, najít ty nejzajímavější možnosti a pak nakoupit v kamenném obchodě. V angličtině se tento způsob nakupování označuje jako ROPO (Research Online Purchase Offline).

Podle Consumer Commerce Barometru (consumerbarometer.eu) jsou až čtyři z deseti nákupů v ČR ovlivněny internetem, což je výrazně více než například ve Velké Británii (30 %), Německu (31 %) nebo ve Francii (33 %).

V oblasti technologií čeští zákazníci nakupují zboží ve 48 % přes internet a v 52 % v kamenných prodejnách. Informace pro své nákupní rozhodnutí pak podle statistik Googlu hledají v převážné míře na internetu a doplňují je i dalšími zdroji.

Na Slovensku je poměr méně výrazný. Necelá třetina nákupů technického zboží (31 %) proběhne přes internet, zbytek pak v klasických obchodech. Způsob vyhledávání informací je podobný ČR.

Online vs. kamenný obchod: Záleží na zboží

„Proces nakupování je přitom pořád komplikovanější, působí na něj  mnohem více faktorů než kdy dříve,“ uvedl v oznámení Ondřej Vilikus, marketing science specialist z Millward Brown.

Odborník dále upozorňuje, co by si prodejci měli hlídat: „Vliv tradičních i online médií, možnost průzkumu na internetu, možnost návštěvy prodejny s prohlédnutím si zboží, pak přichází rozhodnutí nakoupit a to buď online, nebo v klasickém obchodě. To vše je potřeba rozklíčovat tak, aby s tím obchodník mohl správně dál pracovat a využít to ve svůj prospěch.“
Existují vertikály, které jsou typicky nejsilnější v e-commerce (prodej počítačů a elektroniky či cestování), a zároveň vertikály, v rámci kterých se spotřebitelé ptají známých nebo přímo navštíví prodejnu (volba restaurace či nákup zboží denní potřeby), uvádí Google.

Ze statistik pak vypichuje, že ROPO efekt se projevuje silně například u bílé elektrotechniky, maloobchodních řetězců či telekomunikací.

Kolik zákazníků ovlivní internet?

Průzkum, který si nechal zpracovat Vodafone od agentury Millward Brown ukázal, jaké procento nákupů v jeho prodejnách je ovlivněno internetem.

“Ve spolupráci s Millward Brown jsme zjistili, že více než 30 % celkových nákupů v prodejnách Vodafonu je ovlivněno internetem a ještě větší vliv (pozn. 40 %) má internet v rámci nákupů mobilních telefonů,” uvedl ve zprávě Michael Barták, vedoucí týmu interaktivního marketingu ve Vodafonu. Průzkum Milward Brown proběhl telefonicky na vzorku 2 000 zákazníků operátora.

Více informací naleznete na webu Consumer Barometer, kde si můžete dělat i vlastní analýzy. Přiložený odkaz srovnává nákupy technického zboží obecně v ČR a SR.

Podle zprávy Mediascope Europe (IAB Europe, SPIR) z června 2012 je Česko je jedničkou v podílu prodejů přes internet v regionu Střední a Východní Evropy (3 %, 37 mld. Kč).  Blíží se k úrovni vedoucích zemí, jakými jsou například Švédsko nebo Německo.

Zdroj: Google, Milward Brown, ChannelWorld








Úvodní foto: © .shock - Fotolia.com

Komentáře