Gemius: E-commerce 2009 ve Vyšegradské čtyřce

Zatímco Poláci si myslí, že je nakupování na internetu riskantní a složité, Češi jsou přesvědčeni, že je levnější než klasické obchody a zabere méně času. Vyplývá to z průzkumu společnosti Gemius E-commerce 2009. Jaká jsou další zjištění?



Zatímco Poláci si myslí, že je nakupování na internetu riskantní a složité, Češi jsou přesvědčeni, že je levnější než klasické obchody a zabere méně času.  Studie E-commerce 2009 zpracovaná výzkumnou agenturou Gemius tvrdí, že z obyvatel zemí Vyšegrádské čtyřky na internetu někdy nakupovalo 81 procent Čechů, 76 procent Slováků, 69 procent Poláků a 66 procent Maďarů.

Zatímco Poláci si myslí, že nakupování na internetu je riskantní (40 procent) a složité (10 procent), Češi jsou přesvědčeni, že je levnější než v klasických obchodech (65 procent) a zabere méně času (57 procent).

Polsko opravdu není v oblasti internetového nakupování tak vyspělé jako ČR, v eshopech nakupují převážně obyvatelé větších měst. Češi jsou v tomto směru mnohem dále a znají přednosti online nakupování,“ uvedla Jitka Součková, marketingová ředitelka internetového obchodního domu Kasa.cz, který na výsledky výzkumu upozornil. „V Polsku provozujeme nákupní portál EUkasa.pl, kde nám sice stabilně roste počet registrovaných zákazníků o desítky procent ročně, většinou jde však o obyvatele měst s více než 50 tisíci obyvateli,“doplnila ke specifikům polského trhu.

Cena, sortiment a nabídky

Častěji nakupovat na internetu chtějí především Poláci (29 procent), Češi o něco méně (24 procent). Hlavní věcí, která by Čechy přiměla k většímu nakupování online je nižší cena (39 procent), širší sortiment (15 procent) a speciální nabídky (12 procent). Naproti tomu dvě procenta Čechů a tři procenta Slováků by k častějším nákupům nepřesvědčilo nic.

„Ceny internetových obchodů v ČR plošně klesat nebudou, protože již dnes se v oboru pracuje s maržemi v řádu jednotek procent. Z hlediska rozšiřování sortimentu tam však existuje značný prostor. Kasa.cz například během posledního půl roku zařadila do svojí nabídky cestovní zavazadla, která se mezi zákazníky těší značné popularitě. Speciální cenové akce dnes nabízí majorita internetových i kamenných obchodů, je tedy poměrně složité touto formou zákazníka zaujmout,“ komentovala situaci na českém trhu Jitka Součková.

Češi při rozhodování o nákupu nejčastěji hledají online informace o spotřební elektronice a domácích spotřebičích (56 procent), cestování (55 procent) a telefonech a příslušenství (52 procent). Zajímavé je, že Slováky nejvíce zajímají informace o lístcích na vlak, autobus a letenky (61 procent), cestovní služby (58 procent) a pak teprve spotřební elektronika (54 procent) a telefony (53 procent), polovina Slováků hledá knihy, hudbu a filmy. „Zatímco v Česku se naši zákazníci hodně zajímají o televizory, DVD/BR přehrávače a další elektroniku, Slováci upřednostňují vybavení do kuchyně a praktické věci,“ doplnila k výsledkům Jitka Součková.

Zkrácená verze studie e-commerce 2009 s podrobnějšími výsledky i metodikou ve formátu PDF je zdarma dostupná na stránkách společnosti Gemius pro Českou i Slovenskou republiku.

Zdroj: Gemius, Kasa.cz







Komentáře