Gemius: 84 % českých internetových uživatelů nakupuje on-line

Studie E-commerce 2010 výzkumné společnosti Gemius analyzuje oblast nakupování přes internet v České republice. Jak často Češi nakupují v e-shopech, kolik utratí a za co?



Gemius: 84 % českých uživatelů internetu nakupuje on-lineStudie společnosti Gemius z listopadu 2010 zkoumá postoje a zvyklosti českých internetových uživatelů při nakupování v e-shopech a internetových aukcích. Podle výzkumu již 84 % uživatelů internetu nakupuje on-line. Nejčastěji uživatelé za nákup zaplatí do 4 000 korun za měsíc.

Dvě třetiny respondentů, kteří vědí o možnosti nakupování na internetu, jej považují za levnější. Více než polovina kladně hodnotí, že nákup zabere méně času než v kamenném obchodě.

Nedůvěra v nakupování přes internet mírně klesá.  Jako riskantní považuje nákup na internetu 31 % respondentů a pro 4 % respondentů je komplikovaný.

Graf č. 1. Názory českých uživatelů internetu na online nakupování (1747 respondentů)

Názory českých uživatelů internetu na online nakupováníZdroj: E-commerce 2010: trendy a názory. Výzkum mezi českými internetovými uživateli, Gemius.

Spotřební elektronika stále vládne on-linu

Dle výsledků studie je internet stále častěji využívaným zdrojem informací o plánovaném nákupu zboží. Více než polovina respondentů uvedla jako nejvyhledávanější kategorie produktů spotřební elektroniku a domácí spotřebiče, mobilní telefony a GSM doplňky, ale také cestovní služby.

V e-shopech respondenti podle odpovědí nejčastěji objednávají spotřební elektroniku a domácí spotřebiče, zatímco v internetových aukcích nakupují oblečení a šperky.

Je váš e-shop zařazen v cenových srovnávačích?

Ve srovnání s loňskými výsledky studie značně vzrostl počet respondentů, kteří využívají cenové srovnávače. Naopak klesl počet těch, kteří si žádný srovnávač nevybavili.

V roce 2010 použily servery pro srovnávání cen produktů a zboží téměř dvě třetiny respondentů. Výrazně se však zvýšil podíl uživatelů, kteří nepoužívají tyto nástroje pouze pro srovnání nabídek různých internetových obchodů, ale přímo ve srovnávačích zboží vyhledávají.

Podle odpovědí patří mezi nejpopulárnější cenové srovnávače v ČR Heureka.cz, Zbozi.cz a Nejlepsiceny.cz.

Nejpopulárnější internetové obchody

Nejoblíbenějším e-shopem je podle odpovědí čtvrtiny respondentů Alza.cz stejně jako v roce 2009 (10% nárůst). Druhé místo obsadil Mall.cz, jehož popularita za poslední rok stoupla o 9 procentních bodů na 16 %. Třetí pozici získala Kasa.cz (9 % respondentů).

Mezi internetovými aukcemi si podle studie jednoznačně drží první místo Aukro.cz, které uvedlo téměř 70 % respondentů. S velkým odstupem následuje eBay se 14 %.

Zdroj: E-commerce 2010, Gemius







Komentáře