E-shopy neuvádějí ceny i s náklady na jeho odběr, kritizuje dTest

Spotřebitelský časopis dTest přišel s tezí, že by e-shopy měly uvádět cenu zboží včetně nejlevnější možnosti jeho odběru. Šéf Asociace pro elektronickou komerci si myslí totéž. Proč?

E-shopy neuvádějí ceny i s náklady na jeho odběr, kritizuje dTest



dTest kritizuje, že e-shopy neuvádějí ceny i s náklady na jeho odběrSpotřebitelský časopis dTest přišel s tvrzením, že v e-shopech často nelze zboží získat za inzerovanou cenu. Operuje s tím, že v mnoha případech zákazník nemá možnost získat zboží bez dalších nákladů, tedy například platbu za dopravu anebo poplatek za osobní odběr zboží.

Domníváme se, že se některé obchody chovají protizákonně, protože zboží nelze žádným způsobem odebrat za cenu, kterou inzerují. Za transparentní lze považovat pouze takovou informaci o ceně, která obsahuje alespoň údaj o nejlevnějším způsobu odběru nebo dopravy,“ uvedl v časopisu dTest jeho právní poradce Miloš Borovička.

Časopis dTest naráží i na poplatky za osobní odběr zboží. Sice žádný e-shop konkrétně nejmenuje, ale v poslední době poměrně silné negativní reakce zaznamenatelné zejména v sociálních sítích vyvolalo zavedení poplatku při osobním odběru zboží ze strany e-shopu Mall.cz. Ten si počátkem září začal účtovat 29 Kč při osobním odběru nákupu v ceně do 1500 Kč.

Mall.cz a Alza.cz poplatky za osobní odběr obhajují

Ondřej Fryc, výkonný ředitel společnosti Netretail Holding, pod kterou Mall.cz spadá, však kritiku odmítá. Na setkání NetClub uvedl, že pro polovinu objednávek si zákazníci e-shopu Mall.cz chodí osobně na pobočku, což prý popírá smysl internetového obchodu. „Není to správný trend, protože ve výsledku bychom měli stejné náklady jako kamenný prodejce, jen s nižší cenou zboží,“ uvedl Ondřej Fryc.

Již delší dobu poplatek za osobní odběr zboží resp. za přepravu zboží na pobočku vybírá i Alza.cz. Tento e-shop si účtuje 25 Kč nehledě na cenu nákupu. Jaromír Řánek, marketingový ředitel Alza.cz, však v rozhovoru pro server Lupa.cz uvedl, že náklady spojené s vydáním zboží na pobočce činí 97 Kč. Konkurenční Mironet nebo CZC.cz si však zatím poplatky za osobní vyzvednutí neúčtují.

Časopis dTest navíc tvrdí, že si někteří prodejci výší poplatku vynahrazují sníženou marži u samotného zboží, aby jeho cena byla lákavější. „Mezi poplatky jednotlivých obchodů je velký rozdíl. Osobní vyzvednutí je v řadě z nich stále zdarma, ale najdou se i takové, kde vás návštěva odběrného místa vyjde na 249 Kč,“ tvrdí Miloš Borovička na webu časopisu dTest.

Jan Vetyška za APEK: cena by se měla uvádět i s dopravou

Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) k tématu v tiskovém prohlášení uvedl: „Zdá se, že v případě, kdy obchodník nenabízí žádnou možnost odběru zboží zdarma, měl by jeho cenu uvádět včetně nejlevnější dopravy, respektive si náklady na dopravu do cen zboží započítat.“

Tím by podle šéfa APEK došlo i k narovnání situace v cenových srovnávačích, kde někteří prodejci nabízí zboží na první pohled levněji, ale přitom se ke své marži dostanou díky vysoké ceně za dopravu nebo osobní odběr zboží.

Stejně jako v případě dodržování pravdivých informací o skladovosti a dodání zboží má Asociace zájem na uvádění kompletních informací o cenách nabízených výrobků či služeb a celkové transparentnosti obchodníků vůči spotřebitelům,“ dodal Jan Vetyška v reakci na článek časopisu dTest.

Zdroj: dTest, Lupa.cz, APEK








Úvodní foto: © filograph - Fotolia.com

Komentáře