Deloitte: Češi za dárky letos utratí méně, nechtějí si půjčovat

Podle průzkumu společnosti Deloitte si letos na nákup vánočních dárků nechce půjčovat většina českých spotřebitelů. Mezi vítanými dárky vedou počítače nad mobily i tablety. Jaká další zjištění průzkum přinesl?

Deloitte: Češi za dárky letos utratí méně, nechtějí si půjčovat



Čeští spotřebitelé ve srovnání s ostatními evropskými spotřebiteli citlivěji reagují na ceny a před nákupem vánočních dárků více vyhledávají informace a porovnávají zboží, zejména pak na Internetu.

Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte prováděném na reprezentativním vzorku 18 587 spotřebitelů v polovině letošního září.

Podle tohoto průzkumu loni nakupovalo vánoční dárky ve slevě 13 % českých spotřebitelů. Letos tak ale činí nebo hodlá činit více než čtvrtina dotázaných spotřebitelů (28 %).

Ve srovnání s loňským rokem vzroste i podíl těch, kteří plánují vánoční dárek pořídit v levnějším obchodě,“ uvedl ve zprávě pro média Martin Tesař ze společnosti Deloitte, kde působí jako vedoucí partner oddělení auditu.

Jen necelá polovina dotázaných (46 %) je připravena utratit za vánoční dárky stejnou sumu, co loni. Deloitte očekává, že průměrná útrata za vánoční dárky českých spotřebitelů letos meziročně klesne o 6 % přibližně na 6 300 Kč. Polovinu útraty podle průzkumu budou tvořit vánoční dárky pro děti.

S vánočními nákupy letos začnou lidé v České republice oproti zbytku Evropy o něco dříve. Více než třetina (37 %) oslovených spotřebitelů uvedla, že plánuje začít s nákupy již nyní v listopadu. Češi se zároveň liší oproti ostatním Evropanům i v nižším zájmu kupovat vánoční dárky až po 24. prosinci v posledních zbývajících dnech roku.

Lidé by raději dostali nový počítač než smartphone či tablet

Podle průzkumu společnosti Deloitte se letos čeští spotřebitelé budou důkladněji zamýšlet nad výběrem vánočních dárků a budou obezřetnější při utrácení za ně. Co si nejvíce přejí obdarovávaní? Podle průzkumu nový počítač skončil až na čtvrtém místě. Přálo by si jej 33 % dotázaných.

Větší zájem je o finanční dary (47 %), knihy (38 %) s oblečení a obuv (34 %). Chytrý mobil si stejně jako dárek z oblasti cestování přeje 25 % dotázaných. Na žebříčku nejočekávanějších dárků následují tablety. Některý z nich by pod stromečkem rádo našlo 23 % dotázaných.

Nákupy na splátky letos nebudou pro spotřebitele lákavé

Oproti dřívějším letům v průzkumu čeští spotřebitelé vykazují menší ochotu si na dárky vypůjčit peníze. Jakoukoliv formu půjčky na vánoční dárky podle průzkumu Deloitte odmítají téměř dvě třetiny tuzemských spotřebitelů.

Od půjček v rámci rodiny přes spotřebitelské úvěry po úvěrové nabídky maloobchodníků. Nabídka nákupu na splátky nejen v internetových obchodech se tak letos podle průzkumu nesetká s takovým ohlasem jako dříve.

Věrnostní a slevové programy mohou podpořit prodej

Zatímco tedy na možnost nákupu na splátky letos má slyšet méně zákazníků, obliba věrnostních anebo slevových programů roste. Nadpoloviční většina dotázaných (56 %) uvedla, že věrností či slevové programy ovlivňují jejich rozhodování o nákupu.

Hlavním důvodem je možnost využít okamžité slevy či možnost si za věrnostní body pořídit dárky. Ne všechny spotřebitele ovšem věrnostní a slevové programy oslovují. Čtvrtina dotázaných uvedla, že při jejich rozhodování o nákupu je věrnostními či slevovými nákupy ovlivněna jen málo nebo vůbec.

Co z průzkumu vyplývá pro prodejce počítačů a elektroniky?

Podle průzkumu společnosti Deloitte v první řadě lze letos čekat menší tržby za nákup vánočních dárků. Jejich výši je však možné ovlivnit zvolením vhodné obchodní strategie pro předvánoční sezónu. Z průzkumu vyplývá, že u většiny zákazníků obchodníci s nabídkou nákupu na splátky nepochodí.

Pro nakupující letos bude důležitější cena, čemuž je vhodné přizpůsobit sortiment: zařadit do něj levnější alternativy dražších produktů a ve větší míře je propagovat. Prodej může pozitivně ovlivnit věrnostní či slevový program, který zákazníkům přinese okamžité výhody. Větší zájem také letos má být o zboží ve slevě.

Co se týče jednotlivých kategorií produktů, převažuje zájem o počítače nad zájmem o chytré mobily a tablety. Překvapivé je, že v průzkumu nejsou na prvních místech čtečky elektronických knih, přestože z různých zdrojů je slyšet jak velkým hitem v oblasti elektroniky o letošní vánoční sezóně budou.

Na závěr je třeba upozornit, že průzkum probíhal v září. Pozdější představení anebo uvedení do prodeje nových atraktivních produktů s Windows 8, nových tabletů (např. čtvrtý iPad, iPad Mini, Nexus 7, Nexus 10) či chytrých mobilů (mj. iPhone 5 nebo Nexus 4) mohlo preference změnit. Nicméně to jsou preference obdarovávaných. Darující hledí hlavně na cenu a žhavé podzimní novinky nejsou zrovna cenově nejdostupnějším zbožím.

Zdroj: Deloitte, ChannelWorld








Úvodní foto: © cienpiesnf - Fotolia.com

Komentáře