APEK: Česká pošta komplikuje e-shopům život

Asociace pro elektronickou komerci upozorňuje na nešvary České pošty při doručování zboží z e-shopů zákazníkům. Na co si konkrétně obchodníci stěžují a jak sami mohou problémy minimalizovat?

APEK: Česká pošta komplikuje e-shopům život



APEK: Česká pošta komplikuje e-shopům životInternetoví prodejci si houfně stěžují na služby České pošty při doručování balíků. Tvrdí to alespoň Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která provedla anketu mezi českými e-shopy. Česká pošta je přitom klíčovou přepravní společností a jejích služeb využívá většina tuzemských internetových obchodů.

APEK uvádí, že 60 % oslovených obchodníků má opakované negativní zkušenosti s doručováním zboží zákazníkovi. Pracovníci pošty prý v řadě případů nedoručí zboží k osobnímu převzetí. „Namísto zazvonění automaticky vhodí do schránky oznámení o uložení zásilky. Ačkoli jsou zákazníci doma, pro balík si nakonec musí dojít na poštu sami,“ popisuje APEK ve zprávě pro média postup, na který si dlouhodobě stěžují obchodníci i zákazníci.

Někteří z oslovených prodejců evidují až 10 % zásilek, které není Česká pošta schopna spotřebitelům doručit. Na služby České pošty si v anketě Asociace pro elektronickou komerci nestěžovalo pouhých 16 % oslovených obchodníků.

Paradoxem stížností je fakt, že Česká pošta před půlrokem oznámila uvedení nových doručovacích služeb připravených právě na míru internetových obchodů.

Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektrnickou komerci, vidí problém v individuálních selháních konkrétních pracovníků, nikoliv v systému. „Jsem přesvědčen, že se nejedná o systémovou chybu nebo úmysl České pošty jako organizace. Spíš jde o chyby jednotlivců, kteří si chtějí zjednodušit práci," domnívá se šéf APEK.

Někdy nezbývá než dělat práci za poštu

APEK dále konstatuje, že v některých případech prý musí obchodníci dělat práci za Českou poštu a o uložení zásilky na její pobočce informovat zákazníka sami. „Pracovníci pošty totiž lidem pokaždé nevhodí do schránky oznámení o uložení zásilky. Zákazníci si tak ve stanovené lhůtě balík nepřevezmou a Česká pošta jej odešle obchodníkovi zpátky,“ tvrdí Jan Vetyška.

V praxi s tímto jevem mohou obchodníci bojovat tak, že využijí služby pro sledování zásilek přes internet. Poté mohou samotné internetové obchody informovat zákazníka o uložení zásilky na pobočce pošty nezávisle na České poště a třeba i opakovaně a různými komunikačními kanály (e-mail, textová zpráva na mobil). Lze se tak vyhnout vracení nevyzvednutých balíků, opakované expedici zboží a nákladům s tím spojeným.

Zdroj: APEK








Úvodní foto: © Helder Almeida - Fotolia.com

Komentáře