Obyvatelé Moravskoslezského kraje nakupují on-line nejméně z celé republiky (Shoptet)

Analýza společnosti Shoptet ukázala, že rozložení objednávek v e-shopech napříč českými městy v zásadě odpovídá počtu jejich obyvatel. Výrazně menší podíl vykazují jen některá města v Moravskoslezském kraji.

Obyvatelé Moravskoslezského kraje nakupují on-line nejméně z celé republiky (Shoptet)



Podle analýzy společnosti Shoptet, která zkoumala rozložení objednávek v e-shopech napříč českými městy, vévodí on-line nákupům (nepřekvapivě) Praha. Obyvatelé hlavního města se podle Shoptetu postarali o 16 % z celkových 81 miliard korun, které Češi minulý rok utratili v e-shopech.

Velkou roli v tom pochopitelně hrál samotný počet obyvatel, neboť v Praze žije 12 % celkové populace. E-shopy však podle Shoptetu hojně využívají i přes fakt, že v hlavním městě se dá v kamenných obchodech koupit prakticky cokoli a jsou lehce dosažitelné.

Lidé v Praze častěji využívají e-shopy ze dvou hlavních důvodů. Nechtějí zbytečně trávit čas nákupy, který mohou věnovat něčemu jinému, ať už práci, kultuře, sportu nebo rodině. Je jednodušší si zboží vybrat, objednat on-line a nechat dopravit nebo osobně vyzvednout,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Menší zájem o on-line nákupy naopak vykazují lidé žijící v Moravskoslezském kraji. Příkladem jsou města jako Havířov, Opava nebo Frýdek-Místek, kde počet objednávek odpovídá městům, které mají o desítky tisíc obyvatel méně. I samotná Ostrava vykázala podstatně horší podíl objedávek vůči obyvatelstvu než jiná velká města.

Jedná se o kraj, kde je dlouhodobě nejvyšší nezaměstnanost. Očekával bych, že lidé budou vzhledem k nižším cenám více nakupovat on-line,“ podivil se Miroslav Uďan.

Podle Uďana lze obecně konstatovat, že obyvatelé menších měst využívají e-shopy především pro objednání zboží, které nemají možnost koupit ve svém okolí.

Lidé využívají internetové obchody ve všech koutech ČR, příkladem je velký počet objednávek pocházejících i z těch z nejmenších obcí jako je Boží Dar (196 obyvatel) nebo Loučná pod Klínovcem (91 obyvatel).

Tabulka – Rozprostření on-line nákupů napříč českými městy

Město

Počet obyvatel

Procento nákupů on-line

1. Praha

1 272 690

16,433

2. Brno

384 277

4,298

3. Ostrava

302 456

2,869

4. Plzeň

169 688

1,843

5. Olomouc

100 043

1,193

6. Liberec

102 247

1,026

7. České Budějovice

93 883

1,000

8. Hradec Králové

94 242

0,958

9. Pardubice

91 073

0,954

10. Ústí nad Labem

95 003

0,857

11. Zlín

76 010

0,810

12. Kladno

69 178

0,664

13. Most

67 030

0,591

14. Karlovy Vary

53 737

0,521

15. Jihlava

50 760

0,505

16. Havířov

79 679

0,494

17. Teplice

50 728

0,468

18. Mladá Boleslav

44 778

0,464

19. Chomutov

49 784

0,463

20. Jablonec nad Nisou

45 255

0,418

21. Opava

58 643

0,399

22. Frýdek-Místek

58 193

0,388

23. Česká Lípa

37 510

0,365

24. Prostějov

44 526

0,362

25. Třebíč

37 781

0,344

26. Znojmo

34 097

0,342

27. Písek

29 880

0,335

28. Trutnov

31 085

0,319

29. Kroměříž

29 076

0,310

30. Cheb

33 446

0,290

Zdroj: Shoptet









Úvodní foto: © filograph - Fotolia.com

Komentáře