Nvidia stále sílí, navíc buduje ekosystém softwaru, hardwaru a služeb

Přes rostoucí hospodářské výsledky Nvidia nezahálí a aplikuje osvědčenou taktiku budování ekosystému, odkud se uživatelům nebude chtít odcházet ke konkurenci. Co na to AMD?

Nvidia stále sílí, navíc buduje ekosystém softwaru, hardwaru a služeb



Společnost Nvidia ve třetím kvartálu potvrdila svou pozici hegemona na trhu grafických karet. V období, které skončilo k 25. 11. 2015, společnost utržila více než 1,3 miliardy dolarů, a meziročně si tak polepšila o 7 %. Čistý zisk pak dosáhl 246 milionů, což je o 42 % lepší výsledek než ve třetím kvartálu roku 2014.

Zatímco Nvidia prosperuje, její poslední konkurent se trápí. Tržby AMD se za stejné období propadly o 26 % a jeho tržní podíl v oblasti grafických karet poklesl pod 20% hranici. Nutno dodat, že tyto údaje jsou ze druhého čtvrtletí a lze usuzovat, že po třetím kvartálu bude pozice Nvidie ještě silnější.

Chytit a nepustit

Nvidia však neusíná na vavřínech – naopak má velké plány, které ji mají proměnit z „pouhého“ výrobce hardwaru na provozovatele rozsáhlého ekosystému, odkud se uživatelům nebude chtít utíkat ke konkurenci. Způsobů, jak toho chce docílit, je hned několik.

Prvním je software GeForce Experience (GFE), který se má stát herním hubem, přes který bude mít Nvidia přímý kontakt se svými uživateli a bude jim zde nabízet novinky, soutěže a exkluzivní přístup k novým hrám.

Celý proces začne v polovině prosince, kdy společnosti podmíní používání optimalizovaných ovladačů Game-Ready registrací do GFE. Jinými slovy – kdo bude chtít ovladače ušité na míru největším herním trhákům, bude se muset upsat.

Dalším lákadlem je GeForce Now, cloudová služba, která umožňuje hrát graficky náročné hry na slabém hardwaru, neboť o výkon se postará vzdálený server. Má to jediný háček – služba funguje pouze na zařízeních Nvidia Shield.

Nesmíme zapomenout ani na řadu efektů Nvidia Gameworks, který společnost začala nabízet výrobcům her. Sada obsahuje nástroje pro dosažení realističtějšího vykreslení obličejů nebo vlasů, vodní hladiny a dalších grafických detailů. Nepřekvapí, že si efekty „rozumí“ zejména s počítači, které jsou vybaveny kartou od Nvidie.

Poslední překážka v cestě za monopolem

Pokud to vše sečteme a podtrhneme, zjistíme, že Nvidia vsadila na osvědčenou taktiku, kterou již úspěšně použily Apple, Microsoft a řada dalších velkých firem – vytvořit ekosystém, do kterého budou zákazníci chtít investovat a už ho nebudou chtít opustit.

Herní nadšence zajímá především výkon, ale přidaná hodnota v podobě výhod spojených s vlastnictvím grafiky GeForce by měla zajistit jejich věrnost, i kdyby snad konkurence přišla s něčím zajímavým. Tak si to alespoň Nvidia představuje.

Jaká je tedy odpověď AMD, poslední překážky stojící v cestě monopolu Nvidie? Přinejmenším ještě není nic ztraceno. Společnost představila nový moderní ovládací panel Radeon Software Crimson, který nabízí řadu užitečných nástrojů včetně přetaktování na míru konkrétním hrám.

Slibně vypadá i nový hardware v podobě nové řady AMD Radeon R300 a karet AMD R9 Fury a Fury X, které nabízejí novou paměť HBM, jež je více než třikrát výkonnější než konvenční GDDR5 RAM. Tady je AMD výrazně napřed – karty se na trhu objevily již letos v létě, zatímco Nvidia představí první hardware s HBM až v roce 2016.

AMD dále provedlo vnitřní reorganizaci a osamostatnilo týmy zabývající se GPU do samostatné divize s názvem Radeon Technologies Group. To pochopitelně vyvolalo spekulace o přípravě na prodej, ale zároveň může jít pouze o snahu dát grafické divize více prostoru a volnosti.

Bude stačit na snížení masivního náskoku Nvidie? Uvidíme.

Zdroj: IDG News Service








Úvodní foto: Nvidia

Komentáře