Česká e-commerce prožívá podle nové studie Asociace pro elektronickou komerci (APEK) další úspěšný rok. Drtivá většina české internetové populace již dlouhodobě nakupuje on-line, dále však narůstá četnost nákupů. Polovina zákazníků v e-shopech nakupuje alespoň desetkrát ročně, čtvrtina pak dokonce přinejmenším patnáctkrát ročně.
„Letos se nám potvrdilo, že Češi nejenže si na nakupování po internetu dávno zvykli, ale stalo se opravdu běžnou součástí jejich každodenního života. Polovina zákazníků si objedná zboží po síti alespoň desetkrát ročně, přitom ještě v roce 2014 to bylo jen 38 %,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Dalším velmi příznivým zjištěním je, že více než pětina (21 %) nakupujících provede alespoň jednu on-line objednávku každých 14 dní. Není žádným překvapením, že nejčastěji nakupují na internetu zákazníci ve věku 25-34 let. Nicméně co do četnosti objednávek se již nejedná o nijak velký rozdíl oproti věkové kategorii 35–44 let.
Celkem jde o 60 %, resp. 56 % zákazníků, kteří nakoupili za uplynulý rok v internetových obchodech alespoň desetkrát. Nejméně často nadále nakupují lidé v kategorii 55 a více, ze kterých více než deset nákupů v e-shopech za rok učiní 28 %. I tak ale jedná o nárůst o 7 procetních bodů v porovnání s rokem 2014.
„Stále rostoucí důvěru v naše internetové obchody potvrzuje také to, že zákazníci vnímají daleko méně jako bariéru například riziko komplikací při reklamacích či odstoupení od smlouvy. Počet respondentů, pro které byly takové obavy jedním z důvodu, proč vůbec na internetu nenakupovali, klesl o polovinu oproti roku 2012,” dodal Vetyška.
Všechna tato čísla podle APEK jen potvrzují růst elektronické komerce v České republice. Ta by letos měla dosáhnout obratu ve výši přesahující 115 miliard korun obratů, což by představovalo více než desetinu celkového obratu tuzemského maloobchodu. V neposlední řadě potěší, že více než 99 % respondentů má s on-line nakupováním pozitivní zkušenosti
Studie probíhala na reprezentativním vzorku 1510 respondentů a její zpracování zajišťovala agentura Nielsen Admosphere.
Zdroj: APEK