Konkurence: Alza ukončuje spolupráci s Heurekou a spouští proti ní kampaň (aktualizováno)

Největší tuzemský e-shop s elektronikou se stahuje z portálu Heureka.cz a v nové kampani k tomu vyzývá i další internetové obchody. Důvodem je provázání Heureky s e-shopy v rámci skupiny Rockaway, což podle Alzy znemožňuje nezávislost srovnávacího portálu.

Konkurence: Alza ukončuje spolupráci s Heurekou a spouští proti ní kampaň (aktualizováno)



Největší český internetový obchod Alza.cz oznámil, že se rozhodl přistoupit ke dlouho zvažovanému kroku a ukončit svou přítomnost na srovnávacím portálu Heureka.cz.

Tomuto kroku podle e-tailera předcházely pečlivé analýzy přínosů, které srovnávač přinášel nejen Alze, ale především jejím zákazníkům.

V první řadě je třeba říci, že Heureka již není nezávislým cenovým srovnávačem, usnadňující zákazníkům správnou volbu. V současné době se jedná o placené služby, proto již z podstaty nelze hovořit o nezávislém srovnání,“ uvedl marketingový ředitel Alzy Karel Kučera.

Podle Alzy se může stát, že při nákupech na Heurece je zákazník nevědomky uveden v omyl. Rozhodnutí urychlily i nedávné aktivity skupiny Rockaway, která Heureku vlastní (tedy až po schválení Úřadem po ochranu hospodářské soutěže).

Obavy ze ztráty nezávislosti nebo z konkurence?

Podle neoficiálních informací ChannelWorldu Alza.cz díky své strategii a silné tržní pozici přes Heureku získávala poměrně nízké množství zákazníků, i když konkrétní čísla odmítla redakci poskytnout.

Nepřímo však slabý přínos Heureky pro byznys potvrzuje e-tailer jednak tím, že podle svých slov odchod dlouho zvažuje, a jednak stručnými závěry analýzy na svém novém webu www.bezheureky.cz.

Skupina Rockaway je zároveň úplným, případně částečným majitelem řady e-shopů včetně přímých konkurentů Alzy, například Mall.cz nebo CZC.cz.

Obavu tak mohla mít Alza i z hrozby, že oba výše uvedení konkurenti získají v určitém okamžiku (díky stejnému vlastníkovi) přístup nejen k jejím prodejním číslům na Heureka.cz, ale i ke statistikám dalších konkurentů, čímž by získávali na trhu výhodu.

„Poslední dobou jsme svědky postupného spojování doposud nezávislých subjektů v českém internetovém obchodování. Je nezpochybnitelné, že cílem skupiny Rockaway je maximalizace zisku a tím, že Heureka do této skupiny patří, nelze již věřit v její nezávislost,“ uvedl v oznámení Kučera.

Kam soustředit síly?

Alza kromě oznámení o ukončení spolupráce spustila zmíněný web www.bezheureky.cz, na kterém varuje další e-shopy před spoluprací s portálem a vyzývá je ke stejnému kroku.

Jako argumenty Alza uvádí, že Heureka není nezávislá, že může využít získaná data ke konkurenčnímu boji, ukusuje e-shopům marže a její metody nejsou objektivní.

Konkurenční obavy z těchto kroků více než čiší. Stejné úsilí a prostředky by e-shop mohl teoreticky vynaložit také k narovnání poměrů a metodiky uvnitř srovnávače.

To se může zdát jako science fiction, na druhou stranu má Alza k dispozici například Asociaci pro elektronickou komerci, která se snaží podporoval lokální e-komerci  a současně spolupracuje s Heurekou.

Podobně tak by mohla Alza prostředky využít na podporu vzniku jiné, nezávislé platformy. Otázkou zůstává, jak by byla nezávislost definována, a kdo by ji zaručil.


Aktualizace 13:25, 20. 5. 2016: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil svým prvostupňovým rozhodnutím z 16. 5. 2016 spojení Rockaway Capital a Heureka Shopping.

Kvůli námitkám vyjadřujícím obavy z narušení hospodářské soutěže, které ÚOHS obdržel, navrhl účastník v první fázi správního řízení několik závazků.

Ty Úřad akceptoval v tomto znění  (citujeme z oznámení úřadu):

  • na internetových stránkách cenového srovnávače Heureka.cz bude viditelně a transparentně trvale zveřejněna informace tom, které e‑shopy a cenové srovnávače jsou provozovány společnostmi ze skupiny Rockaway,
  • srovnávač Heureka.cz nebude požadovat od společností působících v oblasti maloobchodního prodeje spotřebního zboží přes internet jako podmínku pro využívání služby „Ověřeno zákazníky“ poskytování jiných informací, než je pouze informace o e-mailové adrese zákazníka, který učinil objednávku,
  • srovnávač Heureka.cz nebude poskytovat e-mailové adresy zákazníků, které získala v souvislosti s poskytováním služby „Ověřeno zákazníky“, jakýmkoli třetím osobám, a to včetně společností ze skupiny Rockaway,
  • srovnávač Heureka.cz nesmí sankcionovat společnosti, které odmítnou poskytovat informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb, a to například vyšší cenou za proklik v rámci služeb cenového srovnávání na cenovém srovnávači Heureka.cz, zvýšením ceny inzertního prostoru či otevřením možnosti neověřených zákazníků recenzovat příslušný e-shop na cenovém srovnávači Heureka.cz.
  • obdobně srovnávač Heureka.cz nesmí zvýhodňovat e-shopy, které mu poskytnou informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb.
  • v placené sekci „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude rozšířen počet  nabízených pozic tak, aby o umístění na těchto pozicích mohly soutěžit minimálně čtyři e-shopy.
  • po zvýšení počtu pozic ve službě „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude na první straně cenového srovnávače současně zachováno minimálně 5 pouze cenově srovnávaných pozic. 

Zdroj: Alza.cz, ChannelWorld, ÚOHS








Úvodní foto: Alza.cz

Komentáře