Infografika: Sortiment českých e-shopů roste, stejně jako podíl mobilních nákupů

Elektronika stále tvoří většinu celkového obratu českých e-shopů, ale nejvyšší růst už je třeba hledat jinde. Podle portálu Heureka.cz v roce 2016 nejvíce rostl prodej v segmentech potravin a oblečení. Rozšiřování sortimentu je známkou vyspělého trhu.

Infografika: Sortiment českých e-shopů roste, stejně jako podíl mobilních nákupů



Nakupování potravin a oblečení na úkor mobilních telefonů a počítačů. Tak nějak by se dal podle portálu Heureka.cz shrnout rok 2016 z pohledu on-line nakupování. Neznamená to, že by se elektronika nenakupovala, avšak z pohledu meziročního růstu dominovaly loňskému roku jiné kategorie.

Nejvýrazněji vzrostl meziročně online nákup potravin (63 %) a oblečení (33 %), tedy segmentů, jejichž prodej po internetu byl ještě před pár lety marginální. Stále však platí, že prodej IT, mobilních telefonů a černé a bílé techniky je na internetu nejsilnějším segmentem.

Sortiment roste, počet kamenných poboček rovněž

Dalším z velkých ukazatelů roku 2016 je podle Heureky rozrůstání sortimentu, který e-shopy nabízí. Ten vzrostl v průběhu loňska zhruba o pětinu. Sortimentu v segmentu potravin se meziročně zvýšil o polovinu, nabídka v segmentu hobby nebo bílé zboží vyrostl o čtvrtinu.

Češi začínají online nakupovat zboží napříč veškerým sortimentem. To motivuje prodejce přidávat mezi své položky další a další druhy produktů. Týká se to jak velkých nákupních galerií, tak menších prodejců – ti všichni se snaží získat pro koupi zákazníky na svoji stranu,“ uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman.

Další údaj Heureky doplňuje jiný trend a specifikum českých zákazníků, kterým je obliba osobních odběrů a obecně prolínání on-line prostředí s tím kamenným. Počet kamenných výdejen e-shopů se podle Heureky v roce 2016 zvýšil na 9 000, což je tisíc více než v roce 2015.

Mobilní komerce potvrzuje vzestup

Rekordních výsledků dosáhlo v roce 2016 také nakupování přes mobilní zařízení. Přístupy z mobilních zařízení podle Heureky překonaly hranici 37 %. Za neustálým vzestupem mobilních přístupů a nákupů podle Heureky stojí mimo jiné to, jak se k tomu postavily samotné e-shopy.

„Častou překážkou pro mobilní nákupy bývá pro zákazníky nemožnost nebo složitost nákupu na daném e-shopu, který není na mobilní zařízení přizpůsoben. Od loňska na tom však české e-shopy velmi zapracovaly – podíl těch, které jsou už mobilně ‚přívětivé‘ vzrostl na více než třetinu (37 %),“ uvedl Braverman.

Infografika – Shrnutí českého on-line trhu v roce 2016

Heureka.cz - Inforgrafika pro rok 2016

Zdroj: Heureka.cz








Úvodní foto: (c) Jakub Jirsák - Fotolia.com

Komentáře