E-tail zavaluje zákazníky obchodními sděleními (Acomware)

Z testování předních českých e-shopů vyplývá, že peníze za vrácené zboží vrací e-tail rychle. Posílá však obrovské množství obchodních sdělení, a to často i přes nesouhlas se zasíláním.

E-tail zavaluje zákazníky obchodními sděleními (Acomware)



Studie konzultační společnosti Acomware se zaměřila na tzv. transakční e-maily, které zasílá prodejce zákazníkovi po uskutečnění objednávky. V ČR je takových e-mailů, které informují zákazníka o podrobnostech jeho nákupu, podle Acomwaru rozesláno mezi 20 až 30 miliony ročně.

Mezi 22 testovaných e-shopů nechyběly obchody jako Alfa.cz, Alza.cz, CZC.cz, Datart.cz, LevneElektro.cz, Datart.cz, Kasa.cz, Mall.cz, Okay.cz či Megapixel.cz

Podle Acomwaru ve zkušebních případech doručili zboží všichni prodejci v jimi garantované lhůtě. Zákazníka také dostatečným způsobem informovali o průběhu jeho objednávky.

Nedostatky v komunikaci jsou spíše kosmetické. Emaily českých e-shopů nejsou příliš vhodné pro zobrazení na mobilu. Některé obchody také nepoděkují za nákup nebo jejich emaily obsahují chybné údaje jako například jiný způsob úhrady za zboží,“ uvedl v oznámení médií Jan Penkala, CEO Acomware.

Marný nesouhlas se zasíláním obchodních sdělení

Testování ukázalo, že při vrácení zboží všichni prodejci zaslali peníze zpět v zákonné lhůtě 30 dnů. Průměr v rámci studie činil 9,2 dne od okamžiku vrácení zboží obchodníkovi.

Horší je to však podle Acomwaru s komunikací ohledně vrácení zboží – 9 z 22 obchodů neposlalo žádné oznámení. Pouze Datart.cz se telefonicky zajímal o důvod vrácení produktu.

V rámci studie nebyl poskytnut přímý souhlas se zasíláním obchodních sdělení, ten se však rozhodlo respektovat pouhých 6 obchodů.

Zbylých 16 prodejců využívá své právo obchodní sdělení zaslat na základě objednávky. To je v pořádku. Horší je množství e-mailů, kterých dorazilo do naší schránky za 135 dní celkem 844. To dělá průměr 6,2 denně. Od některých e-shopů to byly i 3 e-maily denně,“ uvedl Jan Penkala.

Cílení se moc nenosí

Acomware uvádí, že ačkoliv nebyly e-maily otevřeny, žádný z e-shopů v kadenci zasílání v čase nepolevil. Přestože má testovaný e-tail o zákazníkovi řadu informací – např. PSČ – nepoužil je pro bližší cílení nabídek. Několikrát došlo i k nevhodnému oslovení, píše Acomware ve své zprávě.

Naprostá většina e-mailů pak obsahovala nabídku produktů a služeb. Minimum (Megapixel.cz nebo Datart.cz) poslalo obsahové newslettery s přidanou hodnotou znalostí.

Celou studii transakčních e-mailů naleznete na webu společnosti Acomware.

Zdroj: Acomware








Úvodní foto: © Vladislav Kochelaevs - Fotolia.com

Komentáře