Dvě třetiny českých startupů se zaměřují na inovace, klienty mají ve všech sektorech

Studie Aspen Institute Prague ukázala české startupy v dobrém světle. V rámci středoevropského regionu vykazují největší dravost a chuť inovovat, zaměřují se na nové segmenty včetně internetu věcí a tři čtvrtiny z nich prodávají své produkty a služby i za hranicemi.

Dvě třetiny českých startupů se zaměřují na inovace, klienty mají ve všech sektorech



Aspen Institute Prague představil výsledky studie, která se zaměřila na profily startupů v zemích Visegrádské skupiny. Z odpovědí 141 českých a 50 slovenských startupů sice nelze vyvodit reprezentativní závěry, ale přinejmenším poukazují na řadu trendů v oblasti vznikajících softwarových firem.

Starupy se nepřekvapivě vyznačují mládím svých zakladatelů, přičemž 80 % z nich je mezi 20 a 40 lety. Přibližně 70 % z nich disponuje vysokoškolským vzděláním a ve velké většině jde o muže – například v ČR je mezi zakladateli startupů jen 19 % žen.

Češi jsou neinovativnější a nezapomínají IoT

Většina českých startupů, které se zúčastnily studie, sídlí v Praze (59 %), na Slovensku je podíl těchto firem sídlících v hlavním městě ještě vyšší (68 %). Většina těchto firem stará ani čtyři roky a nejčastěji zaměstnávají devět a méně lidí.

Zajímavé je, že 50 % dotazovaných startupů se zaměřuje na inovace a 20-40 % na vylepšování existujících produktů a služeb. V České republice je však podíl inovátorů výrazně vyšší a vývojem zcela nových řešení se u nás zabývá 63 %, tedy téměř dvě třetiny startupů.

České a slovenské startupy se nejčastěji zaměřují na software jako službu (SaaS), webové služby a mobilní software, mezi těmi českými se však relativně významná část (10 %) zabývá také internetem věcí (IoT) a vzděláváním. V Polsku zase hraje výraznou roli podnikový software a řešení pro elektronickou komerci.

Startupy mají klienty mezi podniky, spotřebiteli i ve veřejné správě

Pokud jde o zákazníky, startupy se zaměřují rovnoměrně na všechny tři hlavní sektory. Přibližně 50 % českých a slovenských mladých firem se orientuje na podnikové klienty (B2B), 56 % českých a 69 % slovenských startupů však vyvíjí i řešení pro spotřebitele (B2C).

Produkty a služby pro vládní sektor pak vyvíjí 43 % českých a 26 % slovenských startupů. Součet těchto podílů převyšuje 100 % z toho důvodu, že ne všechny startupy se orientují exkluzivně na jeden segment.

Pokud jde o export produktů a služeb, za hranice se vydává 79 % slovenských a 75 českých startupů, zatímco v případě jejich polských kolegů je tento podíl pouze 47%. Drtivá většina zahraničních klientů pochází ze zemí Evropské Unie a z USA.

Pokud jde o problémy, klíčovými výzvami pro oslovené startupy je sestavení dobře fungujícího týmu nebo vstup na nové trhy. Byrokracii označili respondenti za nepříjemnost, nejde však o hlavní překážku jejich růstu.

Zdroj: Aspen Institute Prague








Úvodní foto: © valentinT - Fotolia.com

Komentáře