dTest: Zákazník e-shopu má při vrácení zboží nárok i na poštovné

Podle průzkumu serveru dTest obcházejí některé české e-shopy zákon při vracení zboží. Na co mají zákazníci skutečně nárok?

dTest: Zákazník e-shopu má při vrácení zboží nárok i na poštovné



Server dTest objevil v rámci zkoumání obchodních podmínek českých e-shopů případy obcházení zákona ohledně vracení poštovného.

Podle nového občanského zákoníku je e-shop při vrácení zboží do čtrnácti dnů povinen uhradit zákazníkovi vše, co zaplatil, tedy včetně nákladů na dodání. Ty musí být uhrazeny do výše nejlevnějšího nabízeného způsobu dopravy, jenž prodejce nabízí, nejčastěji poštovného při platbě předem.

Přestože však nová úprava hovoří o nákladech na dodání, některé e-shopy za nejlevnější variantu považují osobní vyzvednutí na pobočce – dTest tuto interpretaci nalezl v obchodních podmínkách serverů Alza.cz nebo Obchody24.cz.

Podle dTestu jde o obcházení zákona, který za dodání považuje dopravení a odevzdání zboží zákazníkovi, nikoliv ponechání na pobočce k vyzvednutí.

Dalším způsobem, jakým e-shopy nevracejí zákazníkům peníze, je podle dTestu účtování servisních poplatků za uvedení zboží do původního stavu.

dTest však upozorňuje, že zákazník odpovídá za snížení hodnoty zboží pouze tehdy, pokud jej během lhůty používá jinak než je nutné k jeho vyzkoušení. Paušální servisní poplatky jsou proto podle dTestu nelegální.

Zdroj: dTest








Úvodní foto: © filograph - Fotolia.com

Komentáře