ČOI: Řada e-shopů se stále nechová podle nového občanského zákoníku

Ze 350 e-shopů, ve kterých ČOI během prvního kvartálu prováděla kontroly, byly zjištěny nedostatky v téměř 80 % případů. Nejčastěji šlo o sdělování neúplných, zavádějících nebo klamavých informací. Problémem je v řadě případů informování podle již neplatných předpisů.

ČOI: Řada e-shopů se stále nechová podle nového občanského zákoníku



Česká obchodní inspekce (ČOI) zveřejnila výsledky kontrol internetových obchodů v prvním kvartálu roku 2015, které ukázaly, že řada e-shopů ještě neprovedla změny, které od 1. 1. 2014 přinesl nový občanský zákoník. 

E-shopy podle ČOI stále informují spotřebitele o reklamačních podmínkách, možnosti odstoupení od kupní smlouvy a dalších právech dle již neplatného občanského zákoníku.

V období od 1. 1. do 31. 3. bylo zkontrolováno celkem 350 e-shopů. Inspektoři se zaměřili především na plnění povinností, vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele a dalších předpisů.

Nedostatky bylo zjištěny při 279 kontrolách, což představuje 79,7 % z celkového počtu kontrol, a ČOI za ně rozdala pokuty celkem za milion korun.

Špatné informace, případně málo informací

Nejčastěji porušovaným právním předpisem v rámci kontrolní akce byl zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, jehož porušení bylo zjištěno v 464 případech.

Největší podíl na zjištěných nedostatcích mělo použití nekalých obchodních praktik (§§ 4 a 5), konkrétně klamavých obchodních praktik (§ 5/1), které byly prokázány celkem ve 233 případech.

Druhou nejčastěji porušovanou povinností kontrolovaných osob bylo neposkytnutí řádných informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění spotřebiteli (§ 13), a to ve 143 případech.

Třetím nejčastějším prohřeškem bylo nesplnění formálních náležitostí při vyřizování reklamací (§ 19), které inspektoři zjistili při 49 kontrolách.

Tabulka - Kontroly internetových obchodů v 1. čtvrtletí 2015

Inspektorát

počet kontrol

kontroly se zjištěním

zjištěná porušení v %

Středočeský a Praha

58

30

51,7 %

Jihočeský a Vysočina

31

24

77,4 %

Plzeňský a Karlovarský

39

33

84,6 %

Ústecký a Liberecký

39

37

94,9 %

Královéhradecký a Pardubický

53

46

86,8 %

Jihomoravský a Zlínský

59

48

81,4 %

Moravskoslezský a Olomoucký

71

61

85,9 %

Celkem

350

279

79,7 %

Zdroj: Česká obchodní inspekce









Úvodní foto: © Mopic - Fotolia.com

Komentáře