APEK: České e-shopy v roce 2016 utržily 98 miliard korun, otázka EET je nejistá

Vánoční období představovalo úspěšný závěr dalšího úspěšného roku. Tržby českých e-shopů v roce 2016 vyrostly o 21 % a zastavily se těsně pod 100 miliardami korun. Tématem počátku roku 2017 bude především EET.

APEK: České e-shopy v roce 2016 utržily 98 miliard korun, otázka EET je nejistá



České e-shopy vyhodnocují uplynulý rok a podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vše nasvědčuje tomu, že konečný výsledek bude ještě úspěšnější, než se očekávalo. Celkové obraty nakonec přesáhly 98 miliard korun, a to i díky velmi úspěšnému předvánočnímu období.

APEK tedy nesdílí názor společnosti Shoptet, že již v roce 2016 došlo k pokoření 100miliardové hranice, ale i tak je mnoho důvodů k radosti. Meziroční růst české e-komerce činil podle APEK 21 % a její podíl na maloobchodu v ČR vystoupal na 9,5 %.

Opravdu hodně úspěšný byl letos týden slev v období Black Friday. Během něj dosáhly celkové obraty téměř hodnot nejexponovanějšího předvánočního týdne. V oblasti prodeje elektroniky bylo období Black Friday vůbec nejúspěšnějším v celém roce 2016,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Kamenné prodejny a nestíhající dopravci

APEK poukazuje na fenomén prolínání internetového a kamenného prodeje, který byl příznačný pro rok 2016 a dá se očekávat, že na něj naváže další rozvoj i letos. E-shopy otevírají další výdejny či prodejny a současně s tím zákazníci osobní odběr zboží stále častěji vyžadují.

Osobní odběr je z pohledu zákazníka levnější a často také rychlejší a pohodlnější než napjaté čekání na dodání zboží dopravcem. E-shopům se nadále daří vylepšovat interní logistiku a požadavkům nakupujících tak vycházet vstříc,“ uvedl k tomu Vetyška.

Zatímco internetové obchody průběžně navyšují skladové kapacity a vylepšují své technické zázemí, s růstem e-komerce se hůře vyrovnávají dopravci. Těm se v období Vánoc často nedařilo plnit avizované termíny, prakticky od období Black Friday se dostávali někteří z nich do prodlení.

Společnosti doručující balíky narazily na nedostatek řidičů a musely řešit velké problémy při dodání objednaného zboží. Věříme, že je to pro ně výzva pro rok 2017 a že letošní Vánoce dopadnou o dost lépe. Během Vánoc 2016, bohužel, panovala se službami některých dopravců nespokojenost jak mezi obchodníky, tak i zákazníky,“ zhodnotil Vetyška.

Jak to bude s EET?

APEK kromě úspěchů připomíná také jednu nepříjemnou otázku, jíž je EET. Největší část internetových prodejců má patřit do druhé fáze spuštění EET, která odstartuje 1. 3. 2017. V průběhu uplynulého podzimu se sešel výkonný ředitel APEK Jan Vetyška s ministrem financí Andrejem Babišem, aby spolu prodiskutovali možnost vyjmutí on-line plateb z evidence tržeb.

Hlasování o úpravě příslušného zákona proběhne v polovině ledna. Pan ministr naše argumenty přijal za své, nicméně z tématu vyjmutí on-line plateb se stal bohužel nástroj politického boje. Stále věříme, že zákonodárci bez ohledu na stranickou příslušnost a emoce pochopí, jak je zařazení internetových plateb do EET zbytečné a současně složité,“ uvedl Vetyška k tomuto setkání.

Především u menších obchodníků hrozí, že pokud nedojde k úpravě zákona, budou nuceni zrušit nabídku on-line plateb. V takovém případě by byli poškozeni nejen obchodníci, ale především zákazníci, kteří si v souladu s celosvětovými trendy zvykli na pohodlný nákup pomocí elektronických plateb,“ dodal.

V roce 2016 podle APEK také pokračovaly přípravy legislativních řešení pro nastolení jednotného digitálního trhu v rámci EU. Naposledy se jednalo o úpravy v oblastech přeshraničního doručování zboží a geo-blockingu.

O jednotlivých návrzích komunikujeme s reprezentanty české státní správy. Jestliže se podaří zohlednit připomínky obchodníků, může být jednotný digitální trh další příležitostí pro naše střední a malé e-shopy,“ dodal Jan Vetyška.

Zdroj: APEK








Úvodní foto: (c) Jakub Jirsák - Fotolia.com

Komentáře