Anketa: Virtuální realitu je potřeba zkusit

Pojem virtuální realita je lidem všeobecně známý. Nemusejí však vědět, co se pod ním dnes vlive vývoje již skrývá, což je důležité pro budoucí nákupy.

Anketa: Virtuální realitu je potřeba zkusit



S pojmem virtuální realita se setkal téměř každý dotázaný Čech či Slovák, reálnou zkušenost má však prozatím pouhých 37 % respondentů.

Ankety společnosti View-Master se zúčastnilo 390 Čechů a 330 Slováků ve věku 15 až 55 let. Dotazování probíhalo pomocí strukturovaného dotazníku, metodou PAPI. Použit byl kvótní výběr.

Dotazování ukázalo, že s pojmem virtuální realita se lidé nejčastěji setkali na internetu či ve filmu.  Samotná představa o technologii se u veřejnosti ale značně různí a ve smyslu nejnovějšího trendu světa IT a elektroniky ji chápe spíše menšina.

Někteří lidé mají stále tendence vnímat virtuální realitu jen jako svět na internetu a zejména sociálních sítích… Užší skupinka lidí si pak spojuje virtuální realitu i s televizí či mobilními technologiemi,“ uvedl v oznámení Marek Somol,manažer projektu View-Master pro Českou a Slovenskou republiku.

O tom, že VR zařízení jsou dostupná i na českém a slovenském trhu, ví 45 % respondentů. Z produktů, které se nyní ve světě objevují, jsou v ČR a SR nejznámější Playstation VR, Oculus Rift, Google Cardboard, Samsung Gear VR, HTC Vive či View-Master, uvádí společnost.

O koupi VR zařízení do budoucna uvažuje 35 % dotázaných. Většina by však při koupi nechtěla investovat více než 5 000 korun. Náročnější uživatelé jsou ochotni za zařízení zaplatit až 10 000 Kč.

Headsety pro virtuální realitu jsou pro veřejnost zatím příliš drahé a v současné době nejsou v České a Slovenské republice příliš rozšířené. Výjimkou jsou některé levnější kartonové varianty, které mají ale omezenou životnost,“ tvrdí Somol.

Dodává, že v průběhu tohoto roku očekává značnou expanzi zařízení na český i slovenský trh a zákazníci budou moci vybrat mezi těmi, které stojí řádově několik set korun, až po ty, které stojí přes deset tisíc.

Demo za všechny peníze

Ačkoliv více než 80 % dotázaných lidí technologii virtuální reality nevyužívá, zájem o tematiku projevuje jej více než 60 % respondentů.

Podle View-Masteru lze také konstatovat, že lidé, kteří mají s virtuální realitou zkušenosti, ji spíše hodnotí pozitivně, než ti, co dění kolem této technologie nesledují. Praktické ukázky tedy budou pro úspěch klíčové.

Nejen hry, i profese

Z odpovědí českých a slovenských respondentů vyplývá, že největší uplatnění najde virtuální realita v herním průmyslu, ve filmu či odborných profesích, jako jsou architektura, projektování či 4D malování.

Podle Marka Somola se však virtuální realita uplatní v řadě dalších oborů, např. v lékařství, sportu, armádě, nebo vzdělávání.

Zdroj: View-Master








Úvodní foto: © michaelheim - Fotolia.com

Komentáře