Ztrácí hardware na významu?

Bývaly doby, kdy uvedení nové generace PC bylo ve světě technologií hlavní událostí. Domácí uživatelé se nemohli dočkat, aby jej vyzkoušeli a podniky podle nich plánovaly své architektury a rozpočty.

Ztrácí hardware na významu?



Tyto doby jsou však dávno pryč. Dnes je hardware v podnicích často podružný a většinou tlačený preferencemi zaměstnanců spíše než centralizovaným plánováním IT. Drahé vysoce výkonné stroje jsou považovány za staromódní podobně jako osmiválcové muscle káry.

Ve světě, kde se výpočetní síla často ukrývá v cloudu nebo naopak v mobilních zařízeních, hardware zkrátka ztrácí na významu. To se významně odráží nejen ve výrobcích hardwaru, ale i ve firmách jako Microsoft, Google, Apple a Amazon a dalších.

V dobách silných strojů měl Microsoft monopol na operační systém. Jenže pro úkony dříve prováděné na počítačích se dnes běžně používají tablety a smartphony a když vezmete tato zařízení v potaz, začíná hrát Microsoft druhé housle.

Zpráva Goldman Sachs uvádí, že když zkombinujete tradiční počítače, tablety a smartphony, má Microsoft z pohledu OS 20% podíl na trhu, přičemž Google drží 42 % a Apple 24 %.

Nedávná zpráva Gartneru dochází k závěru, že se tablety brzy stanou hlavním výpočetním zařízením a počítače budou až druhotné. To podkládá také report společnosti DisplaySearch, který říká, že letos tablety v prodejích překonají notebooky, a to v poměru více než 240 milionů tabletů proti 207 milionům notebooků.

Vítězové a poražení

Kdo jsou vítězové a kdo poražení? Google je dnes největším vítězem a do budoucna bude ještě větším. Vydělává peníze na reklamě zobrazované nejen při vyhledávání, ale také ve službách jako Gmail či Maps. Androidu se bude pravděpodobně nadále prodávat více než konkurenčních OS, což zmanená více uživatelů, větší tržní podíl a vyšší příjmy.

Existují také náznaky, že Google může chtít expandovat na trh notebooků se svými Chromebooky. Jim Wong, prezident společnosti Acer , který uvedení Windows 8 označil za „neúspěšné“, Chromeboky podporuje. Říká, že budou tvořit 5 % - 10 % prodejů Aceru na americkém trhu a zvažuje, že je uvede na další rozvinuté trhy.

Chromebooky nejsou výkonným hardwarem – jsou stlačené na základ. Na druhou stranu pro každého, kdo si zvykl a „internetové“ používání PC, jsou za 199 dolarů obrovským lákadlem.

Dalším velkým vítězem bude Amazon. Čím více levných zařízení s přístupem na internet se bude používat, tím více budou lidé nakupovat on-line.

Nejporaženější je jednoznačně Microsoft. Jeho propadající se tržní podíl a neschopnost významně proniknout do mobilního segmentu, by mohly vést k pomalému růstu závislému na prodejích velkým podnikům s malým či žádným zájem spotřebního trhu.

Také Apple je potenciálním poraženým. Všechny až na nejvěrnější příznivce může unavit placení prémiové ceny za Mac, když si mohou koupit levný Chromebook, který bude ve světě trvalého připojení dělat to, co potřebují.

A ačkoliv je Apple lídr v tabletech a drží velký podíl na trhu smartphonů, není jisté, jak dlouho to bude pokračovat. Nízkonákladové tablety s Androidem mu ukusují tržní podíl. Objednávky displejů pro iPhone na další čtvrtletí jsou údajně poloviční oproti plánu. Obrat Applu je do značné míry založený na prodeji hardwaru. Pokud poklesne, společnost bude v ohrožení.

Připravte se tedy na nový elegantní svět, prostý palcových titulků o hardwaru a méně a méně dominovaný Microsoftem a Applem.


 

Autor je přispívajícím redaktorem Computerworld.com, autor více než 35 knih včetně Jak Internet funguje.





Komentáře