Windows 8 jsou horší než Visty. Říká to většina lidí, se kterými jsem o tom mluvil, čísla jim dávají za pravdu a začíná to vypadat, že prozřel i samotný Microsoft. Jak se to ale vlastně stalo, že Windows 8 a rozhraní dříve známé jako Metro selhaly? To je dobrá otázka, mimo jiné i proto, že odpověď na ni může vás a vaše vývojáře ušetřit podobného fiska.
Začíná se šuškat, že Microsoft v příští verzi Windows udělá podstatně větší změny než je jen návrat tlačítka Start. Měl by zcela opustit rozhraní Metro při použití na noteboocích a stolních PC. Že to ale trvalo.
Věc je vcelku jasná. Nikdo nechtěl Windows 8 v roce 2012, nikdo je nechtěl vloni a i Microsoft už snad pochopil, že je nikdo nebude chtít ani letos.
Podívejme se na čísla. V listopadu měl tento operační systém podle Net Applications překonat desetiprocetní podíl mezi používanými verzemi Windows. Důvod k oslavě? Stěží. I příšerné Windows Vista měly rychlejší adopci.
Kde není Start, není ani cíl
Kde udělal Microsoft chybu? Spoustě uživatelů – a byl jsem mezi nimi i já – se Metro příčilo už od začátku. Marně jsme hledali tlačítko Start, na které jsme byli zvyklí. Zvyklí natolik, že mnoho z nás platilo třetím stranám za jeho nahrazení, a nešlo přitom jen o jednotlivce, ale i o PC výrobce jako je Lenovo.
A co je vlastně na Metru tak špatného? Inu, je ošklivé, nutí vás naučit se nové věci, abyste mohli dělat ty staré a aktivně vám brání v práci. Je třeba něco dodat?
Mark Wilson, který píše pro Co.Design, by zřejmě něco dodat chtěl. Mimochodem, Windows 8 se mu líbí. Lépe řečeno, líbí se mu design.
„Zaprvé je potřeba říci, že je to krásné rozhraní, vyvažující barvu, typografii a fotografii,“ uvedl.
Milá slova, že? Wilson se ale vzápětí přiznal, že Windows 8 ve skutečnosti nepoužívá. Používá Mac. Microsoft podle něj udělal chybu, když se pokusil vyřešit situaci, že různá zařízení (PC, telefony a tablety) používají různá rozhraní. Jde totiž o problém, který pálí pouze vybrané designéry, zatímco všem ostatním je to srdečně jedno.
Jako když vám ladí ponožky a trenýrky
„Otázky, které si pokládá uživatelský design, jsou praktické: Jak zajistím, aby zařízení mělo intuitivní ovládání? Jak to mám udělat, aby se uživatel co nejrychleji dostal ke konkrétnímu souboru?“ uvádí Mark Wilson.
„Uživatel chce rychlost, efektivitu, srozumitelnost a zábavu. Rozhraní telefonu ladící s rozhraním notebooku je asi tak důležité jako sladění ponožek a spodního prádla. Je to hezké, ale většinou to pro vás není žádná priorita.“
Přesně tak! Wilson dále poukazuje na to, že design se plete do cesty pohodlné práci na PC. Multitasking je o hodně těžší, pokud musíte neustále přepínat mezi aplikacemi roztaženými přes celý displej a nemáte možnost vidět naráz informace z vícero spuštěných programů. Full-frame aplikace vypadají skvěle, ale samotné práci spíše škodí.
PC vám nabízí stejné možnosti multitaskingu, jako váš chytrý telefon. Sluší se dodat, že většina z nás by v tomto směru ocenila mít bohatší možnosti PC na mobilním zařízení, než naopak.
Doufejme, že si z toho Microsoft vezme ponaučení. Je to však lekce pro každého designéra. Ať už pracujete na programu, webu nebo rozhraní nějakého systému, pamatujte, že to, že je to hezké, není zdaleka tak důležité, jako to, zda je to použitelné. Pokud se nebudete držet tohoto základního principu, velmi rychle přijdete o zákazníky.
Zároveň pamatujte, až se budete příště pouštět do nějakého projektu, že Microsoft může chyby tohoto druhu bez větších problémů přežít. Vy byste nemuseli.
Autor píše o technologiích a podnikání v oblasti technologií od dob, kdy CP/M-8o byl špičkovým OS.