I Facebook umí prodávat

Oslovit zákazníka je dnes stále těžší. Nezaměřujte se na masy, které jdou často jen po ceně – obslouží je retail, e-tail či kaziči cen. Bojovat s marketingovými rozpočty velkých hráčů nemá smysl. Zkuste si vybrat užší, bonitní skupinu spotřebitelů, které bude snazší a výhodnější oslovit jinak.

I Facebook umí prodávat



Podle statistik ČSÚ z roku 2012 mají dvě třetiny českých domácností počítač a šest milionů Čechů k němu má pravidelný přístup, přičemž každé PC v domácnosti je již připojené k internetu. Téměř třetina osob starších 16 let již nakupovala on-line.

Mobilní telefon má 96 % Čechů starších 16 let a smartphone vlastní odhadem 40 % aktivních internetových uživatelů. Předplatitelů mobilního připojení k internetu bude sice méně, ale cenová válka operátorů u neomezených tarifů ještě zvýší jeho penetraci.

Podle agentury NMS Market Research třetina Čechů, kteří smartphone vlastní, ho používá k vyhledávání informací o službách a produktech a desetina pak aktivně nakupuje.

Proč mají sociální sítě význam pro prodej?

Rozhlédněte se kolem, na zastávkách, v MHD, v restauracích i obchodech lidé hledí na obrazovky svých zařízení a čtou a sdílejí s ostatními své okamžité zkušenosti a zjišťují informace i na sociálních sítích: „Nevíte náhodou, kde bych koupil…? Hledám recenze na… Nemáte někdo zkušenost s…?“ Nebo po nákupu: „XY? Otřesné, tam už víckrát nepůjdu; v YZ mi výborně poradili, radost nakupovat,“ případně na výskot „hurá, konečně se mi podařilo pořídit ABC, doporučuji!“ následuje otázka v komentáři „a kde jsi to koupil/a?“

V odpovědi se pak může objevit nejen název obchodu, ale také odkaz na jeho profil nebo web, což je pro prodejce hodnotný lead. A pokud informaci zákazník nevloží na Facebook hned, může to udělat, hned jak sedne k PC.

V ČR jsou téměř čtyři miliony uživatelů Facebooku, přičemž nejaktivnější skupina je ve věku 25–35 let. Je tedy dost možné, že když bude zákazník hledat informace o produktu nebo o vašem obchodu, využije k tomu sociální sítě jako Facebook či YouTube. Pavel Hacker z Brandz Friendz na své přednášce ne eD expo 2013 uvedl, že YouTube je druhý největší vyhledávač v ČR a Facebook za ním nebude daleko.

Jak na Facebook

Facebook je již především reklamní platformou, a pokud na něm máte firemní profil, měli byste jej používat k prodeji, ne k potěše fanoušků. Zřejmě na obsluhu profilů na sociálních sítích nebudete mít čas, můžete však využít zaměstnance, který se jim bude věnovat v okamžicích, kdy nejsou na prodejně žádní zákazníci. Musíte mít však pevně nastavená pravidla, co může komunikovat a na co a jak má odpovídat, aby potenciální klienty nepopudil.

Když chcete Facebook využívat k prodeji zboží, respektive přivedení klientů na e-shop nebo prodejnu, musíte si rozhodnout tón a linku komunikace. Většina firem se žene za co největším počtem fanoušků, pokud možno „lajkujících“ a „komentujících“ jejich statusy. Neudělejte stejnou chybu. Myslíte, že je lepší mít 500 „likes“ a komentářů u statusu s velikonočním králíčkem a říkankou, nebo pět či deset zákazníků, kteří vyrazili k vám do obchodu, protože „bundle tabletu s klávesnicí u nás ve slevě je jen dnes a zítra“?

Netvrdíme, že počet fanoušků stránky není důležitý, ale podstatně větší váhu má, kolik z nich je ochotno vzít peněženku a vyrazit k vám na nákup. 

Jednoznačnost sdělení přivádí nakupujícího do předpřipraveného cíle (např. e-shopu nebo registrace newsletteru), a jak říká Pavel Hacker, pokud přejete hezký pátek, tak přejete hezký pátek, ale nenabízíte slevu. Z dlouhodobého hlediska uživatelé zvládnou maximálně 2–3 rozdílné agendy, takže není dobré komunikaci tříštit více směry.

Musíte uživatele naučit, co pravidelně komunikujete. Není na škodu čas od času odlehčit, ale z výjimky se nesmí stát pravidlo.  Pokud chystáte vtipný příspěvek, vztáhněte jej na svůj byznys. A nezapomeňte na obrázky!  Kratší a úderný status s obrázkem se údajně šíří minimálně desetinásobně lépe než např. video či holý text.

Neopomenutelnou výhodou FB v porovnání s ostatními médii je, že vám podává informace o profilu fanouška vašich stránek. Při zkřížení této metriky s daty z Google Analytics pak dokážete změřit, i kolik lidí například kliká právě na statusy s „fotkou slečny s PC“.

Jak na YouTube

Abyste mohli vůbec nějaká videa na YouTube přidávat, je zřejmé, že je nejdříve potřebujete vytvořit. Dnes funkci kamery zastane zcela bezproblémově většina smartphonů vyšší třídy. Pro sestříhání a jednoduché efekty při přechodech je pak na internetu dostupná řada bezplatného softwaru. Pokud na tyto aktivity nemáte čas ani chuť, můžete zkusit oslovit studenty, kteří jsou rádi za každou korunu.

Nemá příliš smysl se pouštět do náročných videorecenzí, které obslouží odborné weby, určitě však stojí za to ukázat vybalování produktu, základy jeho nastavení a použití.

Pro videoprezentace doporučujeme vybírat atraktivní novinky, u kterých tušíte, že mohou přilákat nadšence nebo early adopters zajímající se o IT a spotřební elektroniku.

Zkuste poptat výrobce, zda vám zboží poskytne jako demo na prodejnu. Pokud vám však nezbyde, než produkt rozbalit, můžete při vkládání videa na Facebook přidat poznámku, že prezentované zboží s porušeným obalem prodáváte se slevou, což vám do obchodu může ihned přivézt první zákazníky.

Nezapomeňte pak do popisku každého videa přidat odkaz na e-shop a kontakt na prodejnu. Kromě sociálních sítí můžete videa samozřejmě vkládat i na e-shop jako další přidanou hodnotu vedle obrázků.


Článek je krácená verze textu, který vyšel v květnovém vydání časopisu ChannelWorld.

Vyšlo v ChannelWorld 2/2013










Úvodní foto: © Octus - Fotolia.com

Komentáře