Český statistický úřad (ČSÚ) zveřejnil řadu statistik o vztahu českých podniků ke službám a možnostem, které nabízejí moderní informační a komunikační technologie.
Z údajů vyplývá, že firmy již považují za samozřejmost mít svou webovou prezentaci a také prostřednictvím internetu komunikovat se státní správou. Mírná většina podniků už používá internet také k nakupování. Zato cloudové služby jsou pro 85 % českých podniků stále velkou neznámou.
Když cloud, tak veřejný
ČSÚ uvádí, že nějakou formu cloudových služeb zatím využívá jen 15 % českých podniků. Nejčastěji jde o e-mail (12 % podniků), dále pak o skladování souborů (6 % podniků), kancelářský software (5,7 %), účetní aplikace (5,3 %) a ukládání databází (5,2 %).
Placené služby firmy využívají spíše prostřednictvím veřejných cloudů (12 % podniků) než prostřednictvím soukromých (6 %).
„Lze konstatovat, že napříč velikostními kategoriemi podniků nezaznamenáváme ve využívání placených služeb cloud computingu výrazné rozdíly,“okomentovala výsledky Eva Skarlandtová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.
V rámci EU je Česká republika ve využívání cloudových služeb pod průměrem, který činí 19 % podniků. Nejlépe jsou na tom firmy ve Finsku (51 %), nejhůře v Rumunsku (5 %).
Třetina webů je mobilní
Vlastní webové stránky mělo v lednu 2014 více než 80 % českých podniků, což je dvojnásobek oproti roku 2000. Třetina podniků nabízí svou webovou stránku i v jiném než českém jazyce a třetina má web optimalizovaný i pro mobilní zařízení. Necelá pětina podniků prostřednictvím webu odkazuje na svůj profil na sociálních sítích.
Nejčastější službou podnikových webových stránek je prohlížení katalogů a ceníků nabízených výrobků a služeb; tuto možnost nabízelo 60 % podniků. Objednat či rezervovat nabízený produkt si mohl zákazník na 37 % webových stránek, na 7 % mohl také zaplatit.
„Nově sledovaným ukazatelem byl počet webových stránek, na kterých je umožněno elektronické podání stížnosti, a to jak webovým formulářem, tak e-mailem. Tuto možnost nabízelo téměř 40 % podnikových webových stránek,“ dodává Eva Skarlandtová.
Polovina kupuje, čtvrtina prodává
Elektronický nákup uskutečnilo v roce 2013 celkem 53 % českých podniků. On-line proběhlo 32 % všech nákupů, které podniky uskutečnily, ovšem na celkové hodnotě se podílely jen z 10 %.
Podniky však na internetu i prodávají – své zboží nebo služby takto v roce 2013 prodalo 27 % podniků, přičemž podíl na tržbách byl téměř shodný (28 %). Po Irsku jde o nejvyšší hodnotu ze všech zemí EU; unijní průměr činil 15 %.
Podniky nejčastěji prodávaly přes webové stránky (21 %) a prostřednictvím elektronické výměny dat (14 %).
„Na tržbách z prodeje přes webové stránky mají téměř dvoutřetinový podíl obchody s podniky a organizacemi veřejné správy. Tržby z webových prodejů soukromým osobám zaujímají zbylou třetinu tržeb,“ dodává Eva Skarlandtová.
Údaje pocházejí z rozsáhlé studie ČSÚ s názvem Využívání informačních a komunikačních technologií v podnikatelském sektoru 2014. V plném znění ji najdete zde.
Zdroj: ČSÚ