ČSÚ: Jen 15 % českých podniků používá cloudové služby

16. 1. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © improvize - Fotolia.com
Velké většině českých firem jsou cloudové služby stále cizí. Na druhou stranu si však podniky zvykly prezentovat se na internetu a většina z nich tam i nakupuje.

Český statistický úřad (ČSÚ) zveřejnil řadu statistik o vztahu českých podniků ke službám a možnostem, které nabízejí moderní informační a komunikační technologie.

Z údajů vyplývá, že firmy již považují za samozřejmost mít svou webovou prezentaci a také prostřednictvím internetu komunikovat se státní správou. Mírná většina podniků už používá internet také k nakupování. Zato cloudové služby jsou pro 85 % českých podniků stále velkou neznámou.

Když cloud, tak veřejný

ČSÚ uvádí, že nějakou formu cloudových služeb zatím využívá jen 15 % českých podniků. Nejčastěji jde o e-mail (12 % podniků), dále pak o skladování souborů (6 % podniků), kancelářský software (5,7 %), účetní aplikace (5,3 %) a ukládání databází (5,2 %).

Placené služby firmy využívají spíše prostřednictvím veřejných cloudů (12 % podniků) než prostřednictvím soukromých (6 %).

Lze konstatovat, že napříč velikostními kategoriemi podniků nezaznamenáváme ve využívání placených služeb cloud computingu výrazné rozdíly,“okomentovala výsledky Eva Skarlandtová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

V rámci EU je Česká republika ve využívání cloudových služeb pod průměrem, který činí 19 % podniků. Nejlépe jsou na tom firmy ve Finsku (51 %), nejhůře v Rumunsku (5 %).

Třetina webů je mobilní

Vlastní webové stránky mělo v lednu 2014 více než 80 % českých podniků, což je dvojnásobek oproti roku 2000. Třetina podniků nabízí svou webovou stránku i v jiném než českém jazyce a třetina má web optimalizovaný i pro mobilní zařízení. Necelá pětina podniků prostřednictvím webu odkazuje na svůj profil na sociálních sítích.

Nejčastější službou podnikových webových stránek je prohlížení katalogů a ceníků nabízených výrobků a služeb; tuto možnost nabízelo 60 % podniků. Objednat či rezervovat nabízený produkt si mohl zákazník na 37 % webových stránek, na 7 % mohl také zaplatit.

Nově sledovaným ukazatelem byl počet webových stránek, na kterých je umožněno elektronické podání stížnosti, a to jak webovým formulářem, tak e-mailem. Tuto možnost nabízelo téměř 40 % podnikových webových stránek,“ dodává Eva Skarlandtová.

Polovina kupuje, čtvrtina prodává

Elektronický nákup uskutečnilo v roce 2013 celkem 53 % českých podniků. On-line proběhlo 32 % všech nákupů, které podniky uskutečnily, ovšem na celkové hodnotě se podílely jen z 10 %.

Podniky však na internetu i prodávají – své zboží nebo služby takto v roce 2013 prodalo 27 % podniků, přičemž podíl na tržbách byl téměř shodný (28 %). Po Irsku jde o nejvyšší hodnotu ze všech zemí EU; unijní průměr činil 15 %.

Podniky nejčastěji prodávaly přes webové stránky (21 %) a prostřednictvím elektronické výměny dat (14 %).

Na tržbách z prodeje přes webové stránky mají téměř dvoutřetinový podíl obchody s podniky a organizacemi veřejné správy. Tržby z webových prodejů soukromým osobám zaujímají zbylou třetinu tržeb,“ dodává Eva Skarlandtová.

bitcoin_skoleni

Údaje pocházejí z rozsáhlé studie ČSÚ s názvem Využívání informačních a komunikačních technologií v podnikatelském sektoru 2014. V plném znění ji najdete zde.

Zdroj: ČSÚ

Čtěte dále

Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group
Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
Jak se proaktivně bránit moderním hrozbám? Ukáže Cyber Security 2024
Jak se proaktivně bránit moderním hrozbám? Ukáže Cyber Security 2024
Karel Diviš: Firmy potřebují jednoho stabilního dodavatele IT
Karel Diviš: Firmy potřebují jednoho stabilního dodavatele IT
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %